Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص سرخارگل ، تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست 

خواص سرخارگل ، تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست

سرخارگل یک گیاه دارویی است که بیشتر در اروپا و آمریکایی شمالی یافت می شود. این گیاه گلدار دو ساله به خانواده کاسنیان تعلق دارد. معمولا گل های این گیاه به رنگ ارغوانی بوده و از زیبایی چشم نوازی برخوردار هستند. از همین رو سرخارگل را به منظور مصراف زینتی پرورش می دهند. امروزه یکی از اصلی ترین صادرات گل هلند، سرخارگل است. این گیاه در صنعت داروسازی نیز از اهمیت والایی برخوردار است. خواص سرخارگل برای سال ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را با نتایج این تحقیقات بیشتر آشنا کنیم.

خواص سرخارگل

تقویت سیستم ایمنی

شاید مهم ترین استفاده از خواص سرخارگل تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. این به این دلیل است که اجزای شیمیایی درون سرخارگل می توانند به طور مستقیم بر روند شیمیایی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد. مصرف منظم این گیاه می تواند شانس ابتلا به سرماخوردگی را تا 50 درصد کاهش دهد.  اگر شما در حال حاضر مبتلا به بیماری یا آنفولانزا هستید، مصرف سرخارگل می تواند سرعت بهبودی شما را به صورت چشمگیری افزایش دهد. در حال حاضر رایج ترین شربت گیاهی در کشور های غربی برای مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی، شربت های حاوی عصاره سرخارگل هستند.

درمان مشکلات تنفسی 

ویژگی های بی نظیر ضد التهابی این گیاه می تواند به دستگاه تنفسی شما کمک کند. به همین دلیل است که دمنوش این گیاه برای کسانی که به صورت مداوم از برونشیت رنج می برد بسیار مناسب است چرا که سرخارگل می تواند باعث کاهش تحریک و رسوب اندام های تنفسی شود. این گیاه همچنین می تواند به درمان دیفتری، آسم، سل، سرفه، کروپ، سینوزیت حاد و گلودرد کمک می کند. در سال 2011 تحقیقاتی در دانشگاه جامع پزشکی بمبئی در هند انجام شد که نشان می داد عصاره سرخارگل باعث می شود تا التهابات گلو تا 40 درصد کاهش پیدا کند. این مقدار در نوع خود بی نظیر است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
هر آنچه که باید از خواص ترنج در طب سنتی دانست

کاهش عفونت

از گذشته تا امروز از خواص سرخارگل برای درمان عفونت های تکراری مثل تبخال تناسلی، مالاریا، سیفلیس، عفونت های دستگاه ادراری، عفونت مخمر واژن، بیماری های صمغی، عفونت های قارچی، تیفو و عفونت گوش استفاده می شود. ترکیبات ارگانیک موجود در این گیاه به صورت موثری می توانند به تقویت دستگاه ایمنی کمک کرده، و از عفونت پیشگیری کنند. نتایج یک آزمایش بالینی که در سال 2017 انجام شده است نشان می دهد که استفاده از عصاره این گیاه می تواند عفونت های باکتریایی گوش را کاهش بدهد. در حال حاضر نیز تحقیقات در مورد این خاصیت سرخارگل در حال انجام است.

با مزاج لبنیات آشنا شوید
بیشتر بخوانید

پیشگیری از سرطان

خواص سرخارگل می تواند به پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی نیز کمک کند. اگر چه این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی نیست اما با این حال از طریق تحریک سلول های سیستم ایمنی بدن مانند سلول های T به حذف رادیکال های آزاد کمک کرده و از این طریق به جلوگیری از رشد سرطان منجر می شود. دانشمندان در آمریکا تاثیر عصاره سرخارگل و آنتی اکسیدان های موجود در بابونه را بر روی سلول های سرطانی مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که سرخارگل قدرتی به مراتب بیشتر از آتتی اکسیدان های بابونه دارد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی کامل با خواص همیشه بهار کوهی

خواص سرخارگل

افزایش تعداد گلبول های سفید خون

سرخارگل بیش از تحریک سلول های T، باعث تولید گلبول های سفید خون در بدن می شود که سربازان اصلی در مبارزه با بیماری در بدن ما هستند. علاوه بر این، سرخارگل حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام اکیناسین است که باعث می شود سلول های سالم بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها مقاوم شوند. این ماده اجازه نمی دهد که عوامل بیماری زا به راحتی سلول های سالم بدن را خنثی کنند. البته لازم به ذکر است که هنوز در این مورد نمی توان با قطعیت اظهار نظر کرد.

خواص سرخارگل و پوست

نه تنها این گیاه می توان باعث درمان آفتاب سوختگی شود، بلکه یکی از بهترین درمان ها برای اگزما و پسوریازیس است. به محض اینکه شما از عصاره این گیاه بر روی پوست خود به صورت موضعی استفاده کنید، علائم بهبود را مشاهده خواهید کرد. این گیاه علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی، می توانند از عفونت کردن زخم های باز شما جلوگیری کند. خواص آنتی باکتریال موجود در سرخارگل می توانند ضامن سلامت پوست شما بوده و شما را از شر آکنه خلاص کنند.

درمان تبخال در طب سنتی با 6 روش مفید و ساده
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

تقویت سیستم ایمنی درمان مشکلات تنفسی فواید سرخارگل

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *