Subscribe Now
Trending News

مقالات

سرطان

تاثیر سرطان بر تعداد گلبول های سفید خون 

تاثیر سرطان بر تعداد گلبول های سفید خون

[ad_1]ذ

سرطان وضعیتی است که در آن سلول های غیر طبیعی به سرعت تقسیم می شوند و عملکرد اندام ها و بافت های بدن شما را مختل می کنند. سرطان در مغز استخوان، قسمت اسفنجی استخوان‌های شما که گلبول‌های سفید خون (WBCs) را تولید می‌کند، می‌تواند تعداد WBC‌ها را کاهش دهد که سلول‌های سیستم ایمنی هستند که با عوامل بیماری‌زا در بدن شما مبارزه می‌کنند.

آنها همچنین می توانند با درمان هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی آسیب ببینند. در نتیجه، ممکن است تعداد گلبول های سفید خون پایین باشد که به آن لکوپنی نیز می گویند.

گلبول سفید چیست؟

انواع مختلفی از گلبول های سفید (WBCs) وجود دارد که به آنها لکوسیت نیز گفته می شود و سرطان و درمان های آن می توانند به طور متفاوتی بر هر کدام تأثیر بگذارند. پنج نوع گلبول سفید وجود دارد:

  • نوتروفیل ها به ویروس ها و باکتری ها حمله کند.
  • ائوزینوفیل ها با باکتری‌ها، انگل‌ها مبارزه می‌کند و پاسخ‌های ایمنی به آلرژن‌ها ایجاد می‌کند.
  • بازوفیل ها پاسخ های ایمنی عمومی ایجاد می کند و در شرایطی مانند آسم نقش دارد.
  • لنفوسیت ها به دفاع و مبارزه با عفونت کمک کند. دو نوع اصلی لنفوسیت وجود دارد: سلول های T و سلول های B. سلول های T مهاجمان عفونی را هدف قرار می دهند، در حالی که سلول های B آنتی بادی ایجاد می کنند تا از عفونت های آینده جلوگیری کنند.
  • مونوسیت ها ضایعات و سلول های مرده بدن را پاکسازی می کند.

سرطان می تواند منجر به افزایش یا کاهش تعداد WBC شود، بسته به نوع سرطان، نوع گلبول سفید تحت تاثیر قرار گرفته و محل سرطان در بدن شما.

چه چیزی باعث کاهش تعداد گلبول های سفید می شود؟

گلبول های سفید

تعداد کم گلبول های سفید خون می تواند در نتیجه سرطان یا درمان سرطان ایجاد شود. همچنین ممکن است بر اساس نوع دقیق گلبول سفیدی که تحت تاثیر قرار گرفته است مانند نوتروپنی، که تعداد کم نوتروفیل ها است، تشخیص دقیق تری برای شما داده شود.

آیا غذاهای ضد سرطان موثر هستند؟
بیشتر بخوانید

شمارش خون پایین ناشی از سرطان

برخی از سرطان ها در خون و مغز استخوان ایجاد می شوند و این سرطان ها می توانند از ساخت گلبول های سفید جدید در بدن جلوگیری کنند.

سرطان همچنین می‌تواند باعث شود بدن شما گلبول‌های سفید غیرطبیعی بسازد که در سیستم ایمنی بدن شما آنطور که باید عمل نمی‌کنند.

سرطان هایی که گلبول های سفید را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سرطان های خون و مغز استخوان مانند:

تعداد کم سلول های خونی از درمان های سرطان

درمان سرطان همچنین می تواند منجر به کاهش تعداد WBC در خون شما شود. داروهایی مانند شیمی درمانی، رشد سریع سلول هایی مانند سلول های سرطانی را مختل می کنند. همچنین می تواند به سلول های سالم مانند گلبول های سفید آسیب برساند. پرتودرمانی، یکی دیگر از درمان‌های رایج سرطان، تقریباً به همین روش عمل می‌کند و همچنین می‌تواند منجر به کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون شود.

در بسیاری از موارد، کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون ناشی از درمان‌های سرطان موقتی است. تعداد سلول های خونی معمولاً پس از پایان درمان به سطح طبیعی باز می گردد.

آیا سرطان باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون می شود؟

در حالی که عفونت ها و التهاب اغلب مقصر افزایش تعداد گلبول های سفید خون هستند، برخی سرطان ها می توانند تعداد WBC شما را نیز افزایش دهند. این وضعیت که لکوسیتوز نامیده می‌شود، می‌تواند در برخی از همان سرطان‌هایی که باعث کاهش WBC می‌شوند، مانند لوسمی و لنفوم رخ دهد.

لوسمی و لنفوم می توانند باعث تولید مثل خارج از کنترل برخی از انواع سلول های خونی شوند. وقتی تعداد گلبول های سفید خون خیلی زیاد باشد، می توانند سلول های سالم را از بین ببرند و عملکرد طبیعی و تولید سلول را مختل کنند.

پیشگیری از عفونت

از آنجایی که گلبول های سفید به دفاع از بدن شما در برابر عوامل بیماری زا کمک می کنند، تعداد بسیار کمی WBC می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به سرطان، به دلیل ضعف، مشکلات تغذیه و سایر عوارض جانبی سرطان و درمان سرطان، خطر ابتلا به عفونت حتی بیشتر است.

آیا در صورت ابتلا به سرطان می توانم خون اهدا کنم؟
بیشتر بخوانید

با این حال، می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در طول درمان سرطان انجام دهید و تیم پزشکی شما شمارش خون شما را در طول این فرآیند کنترل خواهد کرد. برخی از نکات برای عاری از عفونت در حین انجام درمان سرطان عبارتند از:

  • دست های خود را به طور مکرر بشویید، به خصوص پس از حضور در مکان های عمومی
  • از دستمال‌های تمیزکننده روی سطوح با لمس بالا مانند دستگیره در استفاده کنید
  • میوه ها و سبزیجات را به خوبی بشویید
  • از شلوغی به خصوص در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا اجتناب کنید
  • هنگام باغبانی یا مراقبت از حیوانات از دستکش استفاده کنید
  • روزانه حمام یا دوش بگیرید
  • پوست خود را به طور مرتب از نظر بریدگی و زخم بررسی کنید
  • حتی بریدگی های کوچک را به خوبی تمیز کنید و با پماد آنتی بیوتیک درمان کنید
  • دندان های خود را اغلب مسواک بزنید
  • از استخرهای عمومی یا مناطق حمام کردن خودداری کنید
  • برای مواردی مانند آنفولانزا واکسن بزنید، اما از واکسن های زنده خودداری کنید

اگر سرطان داشته باشید یا تحت درمان سرطان باشید، حتی عفونت های جزئی نیز می توانند به سرعت پیشرفت کنند. حتماً در مورد استراتژی های پیشگیری و هرگونه نشانه عفونت مانند تب، لرز و بدن درد با پزشک خود صحبت کنید. عفونت‌های شدید می‌توانند منجر به سپسیس شوند، که زمانی رخ می‌دهد که مواد شیمیایی برای حمله به پاتوژن‌ها باعث التهاب گسترده در بدن شما شوند.

خلاصه

سرطان و درمان های مورد استفاده برای درمان سرطان، مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی، می توانند تعداد WBC شما را کاهش دهند. گلبول های سفید سلول های سیستم ایمنی هستند که به دفاع از بدن شما در برابر تهدیدات خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها کمک می کنند.

آیا کمردرد شما سرطانی است؟
بیشتر بخوانید

هنگامی که تعداد WBC در بدن شما کم باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستید. اگر سرطان دارید یا در حال انجام درمان برای سرطان هستید، همکاری نزدیک با پزشک برای نظارت بر تعداد سلول های خونی و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از عفونت ها بسیار مهم است.

سخن پایانی

برخی از سرطان‌ها می‌توانند باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون شوند، اما بیشتر اوقات تعداد این سلول‌ها را کاهش می‌دهند. WBC ها سیستم ایمنی را تقویت می کنند و درمان سرطان و سرطان می تواند تعداد این سلول ها را که برای مبارزه با عفونت در دسترس دارید کاهش دهد.

اگر سرطان دارید، تحت درمان سرطان هستید یا تعداد WBC پایینی دارید، باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از عفونت انجام دهید.

سوالات متداول

آیا همه سرطان ها تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهند؟

خیر. سرطان های مغز استخوان و خون، به ویژه، می توانند منجر به افزایش شمارش خون شوند، زیرا سلول های سرطانی باعث تولید سریع سلول های خونی می شوند.

آیا تعداد بالای گلبول های سفید نشان دهنده سرطان است؟

نه همیشه. تعداد بالای گلبول‌های سفید می‌تواند نشانه‌ای از انواع خاصی از سرطان، مانند لوسمی یا لنفوم باشد، اما اغلب نشانه‌ای از التهاب یا عفونت است.

هنگامی که یک پاتوژن در بدن شما وجود دارد، سیستم ایمنی شما سلول هایی را آزاد می کند تا با آن مبارزه کند و بدن شما را التیام بخشد. این باعث می شود تعداد گلبول های سفید در بدن شما افزایش یابد.

شمارش گلبول های سفید خطرناک چیست؟

ممکن است بسته به سن و جنسیت متفاوت باشد، اما در نظر گرفته می‌شود که تعداد گلبول‌های سفید خون شما با کمتر از ۴۵۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر خون پایین باشد. هر چه این عدد کمتر شود، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستید.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *