Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

برشماری خواص گندنای کوهی در طب سنتی 

برشماری خواص گندنای کوهی در طب سنتی

گندنای کوهی که با نام فراسیون سفید نیز شناخته می شود، یکی از اعضای خانواده نعنانیان می باشد. این گیاه چند ساله بیشتر در مناطقی مانند شمال اروپا، آسیا و شرق آفریقا یافت می شود. این گیاه در ظاهر بسیار شبیه نعنای معمولی می باشد یه طوری که تشخیص آن تنها توسط افراد متخصص ممکن است. گندنای کوهی ارتفاعی بین 20 تا 50 سانتی متر دارد، برگ های این گیاه ذوزنقه ای و کوچک هستند. رنگ گل غالب این گیاه نیز سفید می باشد. از خواص گندنای کوهی هم در پزشکی و هم داروسازی استفاده می شود. سابقه استفاده از این گیاه در موارد بهداشتی به قبل از تولد مسیح بر می گردد. در ادامه با خواص گندنای کوهی بیشتر آشنا می شویم.

خواص گندنای کوهی

درمان سرفه

گندنای کوهی یکی از مهم ترین گیاهانی است که در ساخت شربت های ضد سرفه استفاده می شود، که البته برای این مورد، دلیل بسیار خوبی وجود دارد. در این گیاه ماده ای شیمیایی به اسم دیترپن وجود دارد. مطالعات دانشمندان سوئدی نشان می دهد که این ماده توانایی باالقوه ای در از بین بردن سرفه های مزمن دارد. این ماده به طور محسوسی می تواند انسداد های اندام های تنفسی را از بین ببرد. تحقیقات همچنین نشان داده است که خواص گندنای کوهی دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد درد (تسکین دهنده درد) است. 

کمک به گوارش

در این گیاه مقدار فراوانی مارروبین وجود دارد که باعث می شود گندنای کوهی طعم تلخی پیدا کند. همین طعم تلخ باعث شده است که این گیاه یکی از بهترین انتخاب ها برای کمک به هضم و درمان مشکلات گوارشی باشد. به طور کلی گیاهان تلخ می توانند به مدیریت مشکلات مانند سو هاضمه و ناراحتی معده کمک کنند. چرا غذاهای تلخ برای هضم سالم مفید هستند؟ طعم گیاهان تلخ در واقع باعث افزایش تولید بزاق و معده می شود. این دقیقا همان چیزی است که شما هنگام غذا خوردن بدان نیاز دارید، چرا که این مایعات هستند که باعث می شوند مولکول های غذا شکسته شود و شما از آن بهره ببرید. کارشناسان مانند کیرستن شانکس، متخصص تغذیه و گیاه شناس، همچنین می گویند، با گذشت زمان ما یک” رفلکس تلخ “ایجاد کرده ایم که با تشخیص طعم زبان، باعث تحریک و تنفس ارگان های هضم می شود از جمله معده، کبد، کیسه صفرا و پانکراس. گندنای کوهی یک انتخاب عالی برای کسانی است که دچار سو هاضمه و گاز هستند چرا که با شکستن ملکول های غذا به بهود هضم کمک می کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
طبقه بندی و خواص اسید های آمینه

درمان بیماری حرکت

برای برخی افراد، علائم بیماری حرکت می تواند ناشی از حرکت سفر با ماشین، قایق یا هواپیما باشد. هنگامی که حرکت متوقف می شود، بیماری حرکت معمولا از بین می رود. اما بسیاری از افراد که معمولا با بیماری حرکت مواجه می شوند، در مورد راه های طبیعی برای بهبود احساسات آرامشان کنجکاو هستند. متأسفانه تاکنون هیچ تحقیق علمی وجود نداشته ، اما گندنای سیاه به عنوان یک درمان سنتی برای بیماری حرکت استفاده شده است. معمولا نباید در مصرف این دارو زیاده روی کرد، چرا که ممکن است عوارض جانبی زیادی نصیب شما شود. از همین روش بیشتر دانشمندان تذکر می دهند که بیشتر از 2 تا 3 میلی گرم از این گیاه، در یک وعده استفاده نشود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
اورولوژیست چیست و مراجعه به اورولوژیست

خواص گندنای کوهی

برونشیت

یکی دیگر از مهم ترین خواص گندنای کوهی درمان برونشیت می باشد. سرخپوست های شمال آمریکا چند صد سال است که از این گیاه به عنوان یک ضد برونشیت یاد می کنند. وقتی برونشیت دارید، لوله هایی که هوا را به ریه ها (لوله های برونشیت) حمل می کنند، ملتهب می شوند. این التهاب موجب سرفه می شود که اغلب می تواند شدید و مداوم باشد. استفاده از این گیاه می تواند بسیار مفید باشد چرا که هم به عنوان یک دفع آفات (کمک به گرفتن مخاط) عمل می کند، و هم باعث اتساع عروق می شود. اتساع عروق حالتی است که در ان رگ های خونی آرام گرفته و گشاد می شوند، در نتیجه این امر، جریان خون بهبود پیدا می کند.

آشنایی با مهم ترین خواص انیسون ستاره‌ای یا بادیان ختایی
بیشتر بخوانید

محرک اشتها

گاهی اوقات افراد به دلایل مختفی مانند بارداری، کم کاری تیروئید، مشکلات متابولیکی، بیماری کبد و غیره از کمبود اشتها رنج می برند. گیاهان تلخ مانند گندنای کوهی سابقه طولانی در استفاده به عنوان یک تونیک گوارشی و همچنین یک محرک اشتها دارند. توانایی این گیاه برای بهبود بزاق و خروجی آب معدنی باعث افزایش اشتها می شود.

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

درمان بیماری حرکت فواید گندنای کوهی محرک اشتها

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *