Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

برشماری خواص شاهپسند در طب سنتی 

برشماری خواص شاهپسند در طب سنتی

گیاه شاهپسند کمتر به خاطر خواص طبی شناخته می شود ولی با این وجود دانشمندان معتقدند که خواص شاهپسند می توان به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. در طب سنتی از خواص شاهپسند برای درمان سردرد، بی خوابی، افسردگی، اضطراب، سنگ کلیه، نقرس، زردی و موارد دیگر استفاده می شده است. همچنین عده ای اعتقاد داشتند که عصاره این گیاه می تواند به بهبود شیردهی مادران و کاهش علائم قاعدگی کمک کند. بیایید نگاهی به نحوه استفاده از شاهسپند در طول سالها و همچنین اینکه چه مطالعات علمی در مورد توانایی های دارویی آن تا به امروز انجام شده است، بیندازیم.

 

خواص شاهپسند

خواص شاهپسند

ضد التهاب: همانطور که اغلب گفته ایم، التهاب در ریشه بسیاری از بیماری ها است. هنگامی که می توانید التهاب را در بدن کاهش دهید، می توانید بسیاری از نگرانی های بهداشتی مشترک، مزمن و حتی عمده سلامت را بهبود ببخشید. یکی از مهم ترین خواص شاهپسند ، توانایی آن در کاهش التهاب در خارج و داخل است. تحقیقاتی در مورد اثرات عصاره این گیاه که به صورت های مختلف استخراج شده است، بر روی حیوانات، در مجله بین المللی Planta Medica منتشر شد. محققان دریافتند که تمام عصاره های شاهپسند “باعث ایجاد یک فعالیت ضد التهابی قابل توجه” می شود. علاوه بر این، عصاره ها توانایی کاهش آسیب دستگاه گوارش را نشان دادند. مطالعات دیگر منتشر شده در مجله Ethnopharmacology نشان می دهد اگر از این گیاه به صورت موضعی استفاده شود، می تواند باعث کاهش درد و کاهش التهاب شود.

آرامش بخش و ضد اضطراب: تحقیقات منتشر شده در سال 2016 به بررسی اثرات مثبت شاهپسند در سیستم عصبی پرداخت. این مطالعه از موارد حیوانی استفاده کرد. محققان دریافتند که عصاره خالص شاهپسند باعث بهبود پاسخ های تشنجی می شود. همچنین این ماده می تواند باعث بهبود خواب در افراد شود. در مجموع این مطالعه نتیجه می گیرد  خواص شاهپسند دارای فعالیت های ضد تشنج، ضد اضطراب و آرامبخش است که زمینه علمی برای کاربرد دارویی آن در بیماری های عصبی مانند بیماری صرع، اضطراب و بی خوابی را فراهم می کند.”

ادامه مطلب -> کلیک کنید
میوه انگورک چیست و چه خواصی دارد؟

خواص شاهپسند

افزایش سلامت لثه: برای قرن ها، شاهپسند برای بهبود سلامت لثه استفاده شده است. به عنوان مثال، مردم سلتیک آن را در آب دهان برای کمک به مشکلات لثه استفاده می کردند. دو قاشق غذاخوری شاهپسند را با 1 فنجان آب جوش ترکیب کنید. اجازه دهید تا آن دم کند (مانند چای) و سپس منتظر بمانید تا سرد شود. سپس می تواند به عنوان دهانشویه استفاده کنید. آیا واقعا مدرکی وجود دارد که با استفاده از دهانشویه شاهپسند بتوان به سلامت لثه ها کمک کرد؟ در واقع، وجود دارد. یک کارآزمایی بالینی که در سال 2016 منتشر شد، به بررسی اثرات انجماد شاهپسند (عمدتا دهانشویه ساهپسند) در بیماران مبتلا به ژنژیویت کلیوی مزمن اشاره کرد که یک نوع بیماری لثه است. افراد همه دندان های خود را مسواک می زدند و از نخ دندان استفاده می کردند. گروه آزمایشی نیز دهان خود را با دهانشویه شاهپسند شستشو داد. نتایج به دست آمده شگفت انگیر بود. گروهی که از دهانشویه های شاهپسند استفاده کرده بودند نمرات به مراتب بهتری در شاخص های لثه و پلاک داشتند. به طور کلی نتایج به دانشمندان نشان داد که خواص شاهپسند می تواند باعث بهبود ژنژیویت کلیوی عمومی بدون عوارض جانبی منفی شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
چرا باید بیشتر از گوجی‌ بری استفاده کنیم؟

ضد میکروبی و ضد باکتریایی: مطالعات نشان داده اند که شاهپسند دارای توانایی های ضد باکتری و ضد میکروبی است. چیزی که آنتی باکتریال است می تواند باکتری ها را از بین ببرد یا از رشد آنها جلوگیری کند در حالی که ضد میکروبی به معنی آن است که یک ماده می تواند باعث کشتن و جلوگیری از گسترش باکتری ها و همچنین قارچ ها و ویروس های خاص شود.  یک تحقیق علمی که در سال 2016 در مجله غذایی دارویی منتشر شده، به عنوان یک جایگزین برای سموم شیمیایی سنتی، اسانس شاهپسند را بررسی کرد. آنها دریافتند که روغن اسانس شاهپسند با موفقیت قادر به متوقف کردن رشد برخی از گیاهان ناخواسته و پاتوژن های انسانی است. برای دانشمندان مهم است که به آنتی باکتریال های طبیعی به عنوان یک آلرناتیو نگاه کنند چرا که مقاومت با آنتی بیوتیک ها هر روز در حال افزایش است.

سبک زندگی صحیح برای افراد با مزاج گرم و خشک (صفراوی)
بیشتر بخوانید

محافظ قلب: تحقیقات نشان داده است که در پرچم این گیاه ماده ای به اسم گلیکوزید وجود دارد. در سال 2016 تحقیقاتی در مورد این خاصیت شاهپسند بر روی ایسکمی میوکارد ( حالتی که به دلیل جریان خون در قلب کاهش پیدا می کند) انجام شد. محققان دریافتند که استفاده از این ماده باعث می شود تا قلب از آسیب ها ناشی از ایسکمی میوکاردی حفظ شود.

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

آزامش بخش فواید شاهپسند محافظت از قلب

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *