Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

بررسی خواص اقطی در طب سنتی 

بررسی خواص اقطی در طب سنتی

اقطی یک درختچه از خانواده Adoxaceae است که ارتفاعی در حدود یک متر دارد و بیشتر به صورت خودرو در نواحی مرطوب می روید. از دیگر نام های این درختچه می توان به انگور کولی و خمان کبیر نیز اشاره کرد. از برگ ها و میوه های این درختچه در موارد دارویی استفاده می شود. این گیاه بیشتر بومی اروپا، آفریقا و مناطق آسیایی است اما انواعی از آن در آمریکا نیز یافت می شوند. تاکنون تحقیقات زیادی در مود خواص اقطی انجام شده است که ما در این مقاله شما را با نتایح برخی از آنها آشنا می کنیم.

خواص اقطی

خواص اقطی

درمان سرماخوردگی و آنفولانزااز مهم ترین خواص اقطی می توان به تقویت کننده بودن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. میوه های اقطی حاوی ترکیبات شیمیایی به نام آنتوسیانیدین هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. به همین دلیل است که برای سال ها از عصاره میوه اقطی برای درمان بیماری هایی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می شود. در سال 2016 مطالعه ای منتشر شد که نشان می داد عصاره این گیاه می تواند  مدت زمان و علائم سرد ناشی از سرماخوردگی را کاهش بدهد. مطالعات متعدد نشان داده که عصاره اقطی در کاهش علائم آنفلوانزا بسیار موثر است. به طور مثال، فلاونوئیدها در عصاره اقطی به ویروس H1N1 آنفولانزا انسان و همچنین ویروس H5N1 آنفولانزای مرغی متصل می شوند.

کمک به عفونت سینوس ها: به دلیل وجود داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، این گیاه می تواند به درمان عفونت های سینوسی کمک کند. یک مطالعه انجام شده توسط موسسه طب داخلی در بیمارستان دانشگاه زوریخ در سوئیس، استفاده از یک محصول اختصاصی دارویی را که حاوی عصاره اقطی است را مورد بررسی قرار داد. محققان از این دارو برای درمان سینوزیت باکتریایی همراه با یک آنتی بیوتیک (داکسی سایکلین یا ویبریماسین) و یک ضد انعقاد استفاده کردند. افرادی که این ترکیب را مصرف کردند نسبت به کسانی که آن را نگرفتند، از شرایط بهتری برخوردار بودند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با خواص مهم گیاه وج در طب سنتی

کاهش قند خون : از گل و میوه این گیاه به طور سنتی برای درمان دیابت استفاده می شود. تحقیقات تأیید کرده اند که عصاره های اقطی باعث تحریک متابولیسم گلوکز و ترشح انسولین و کاهش سطح قند خون می شود. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه، تاثیرات این گیاه را بر روی انسولین در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که عصاره اقطی به طور قابل توجهی باعث افزایش حمل و نقل گلوکز، اکسیداسیون گلوکز و گلیکوژن بدون هیچ گونه انسولین اضافه شده است. گلیکوژن چیست و چرا مهم است؟ گلیکوژن فرآیندی است که از طریق آن شکر بیش از حد جریان خون و به عضلات و کبد شما منتقل می شود که به حفظ قند خون طبیعی کمک می کند.

نوشیدنی موهیتو چیست و چه خواصی دارد؟
بیشتر بخوانید

ادرار آور طبیعی: یکی دیگر از خواص اقطی ادار آور بودنش می باشد. تحقیقات نشان داده است که میوه های این گیاه بر روی ادرار و حرکت روده ها تاثیر دارند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در سالمندان رخ می دهد این است که مایعات بیش از اندازه در بدن آنها حفظ می شوند. برای غلبه بر این مشکل دکتر ها استفاده از مواد ادرار آور را توصیه می کنند. تحقیقات زیادی بر روی اقطی انجام شده است که همگی تایید می کنند عصاره میوه این گیاه یکی از بهترین ادرار آور ها محسوب می شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی انواع معجون سرماخوردگی

خواص اقطی

ملین: اقطی حتی می تواند به درمان یبوست نیز کمک کند. یک مطالعه تحقیقاتی در مود تاثیر اقطی بر روی یبوست صورت گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که این گیاه بزرگ کننده، محرک و موثر طبیعی  برای درمان یبوست می باشد. در سال 2015 آزمایشاتی در  دانشگاه پزشکی گلاسکو اسکاتلند انجام شد که در طی آن به 15 بیمار مبتلا به یبوست، عصاره اقطی داده شد. بعد از گذشت یک هفته در 90 درصد بیماران بهبود حاصل گشته بود.

جلوگیری از سرطان: عصاره های توت های خوراکی مانند توت اقطی غنی از آنتوسیانین ها هستند که یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از سرطان می باشد. مطالعات آزمایشگاهی به طور خاص نشان می دهد که اقطی دارای برخی از خواص شیمی درمانی است. یک مطالعه منتشر شده در مجله غذایی دارویی، مقادیر خواص ضد سرطانی اقطی اروپایی و آمریکایی را مقایسه کرد. اقطی اروپایی دارای موادی مانند آنتوسیانین ها، فلاونوئیدها و پلی فنول ها بود که همگی از عوامل مبارزه با سرطان به شمار می روند. در نمونه آمریکایی این مواد در سطح بسیار پایینتری وجود داشت. این یافته ها نشان می دهد که می توان از این گیاه برای درمان طبیعی سرطان استفاده کرد.

پیشگیری و درمان بیماری‌ها با روغن سداب
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

درمان سرماخوردگی فواید اقطی کاهش قند خون

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *