Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

با خواص چغندر در طب سنتی بیشتر آشنا شوید 

با خواص چغندر در طب سنتی بیشتر آشنا شوید

چغندر یکی از مهم ترین اعضای خانواده اسفناجیان می باشد که ریشه ای خوراکی دارد. چغندر انواع مختلفی دارد که شاید مهم ترینش، چغندر قند باشد. این گیاه در سخت ترین شرایط نیز قابلیت رشد دارد و از همین رو شما می توانید چغندر را در تمام دنیا مشاهده کنید. در گذشته های نه چندان دور از خواص چغندر تنها برای تغذیه دام ها استفاده می کردند. ظاهرا اولین مردمی که به صورت خوراکی از چغندر مصرف کردند، هندی ها بودند. به همین دلیل است که در کشور های آسیایی شرفی، به چغندر، سیب زمینی هندی نیز گفته می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص چغندر با ما همراه باشید.

خواص چغندر

کاهش فشار خون

از مهم ترین خواص چغندر می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد که چغندر سرشار از منابع نیترات های رژیمی می باشد. این مواد به محض ورود به بدن، به اسید نیتریک تبدیل می شوند. اسید نیتریک یکی از محرک های رگ های خونی محسوب می شود و می تواند به منبسط کردن آنها کمک کند. انبساط رگ های خونی از جمله مهم ترین راه های کاهش فشار خون می باشد که می تواند از بیماری پرفشاری خون جلوگیری کند. آزمایش منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا نشان داد افرادی که فشار خون بالا دارند و 250 میلی لیتر آب چغندر را مصرف می کنند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک شان، رخ داده است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
نقش نشاسته‌ی ساگو جهت تقویت سلامتی بدن

بهبود سم زدایی از کبد

موارد زیادی هستند که منجر به مسموم شدن اندام های بدن می شوند که الزاما خطرناک نیستند. به عنوان مثال متابلویسم، یکی از مهم ترین علل برای تولید سم در بدن می باشد. یکی از مهم ترین اندام هایی که به سم زدایی بدن کمک می کند، کبد است. جالب است بدانید که چغندر دارای ماده ای به اسم Betaines است که عملکرد کبد را تحریک کرده و آن را سالم نگه می دارد. علاوه بر این، در ریشه چغندر مقادیر بالایی پکتین وجود دارد که در از بین بردن سموم نقش حیاتی دارد. به عقیده کارشناسان تغذیه، چغندر به درمان بیماری های کبدی کمک می کند. آنها یکی از محصولات فوق العاده برای برطرف کردن کبد چرب محسوب می شوند.

گندم سیاه و بررسی تمام ویژگی‌های درمانی آن
بیشتر بخوانید

جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که چغندر در جلوگیری از سرطان پوست، ریه و کولون خوب است زیرا آنها حاوی بتایسانیین های رنگدانه ای هستند که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. نیترات، که به مقدار زیادی در چغندر وجود دارد، می تواند با تحریک بدن، از تولید ترکیبات مضر نیتروزامین جلوگیری کند. نیتروزامین ها از جمله مهم ترین علل ایجاد سرطان به شمار می روند. مطالعات اخیر نشان داده است که آب چغندر موجب جهش های سلولی ناشی از این ترکیبات می شود. همچنین، بتا کاروتن طبیعی در چغندر قند را برای جلوگیری از سرطان ریه کمک می کند. محققان در مجارستان نیز کشف کرده اند که آب چغندر و شکل پودری آن، رشد تومور را کاهش می دهد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص توری ملکه، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان

خواص چغندر

تقویت سلامت قلب

بتایین موجود در چغندر، یک ترکیب زیست فعال قدرتمند است که به کاهش سطح هموسیستئین در بدن کمک می کند. سطح بالای هموسیستئین می تواند مشکلات قلبی عروقی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی را ایجاد کند. دانشمندان سوئدی اعتقاد دارند که بتایین می تواند باعث کاهش التهابات قلبی نیز شود. با افزایش سطح کلسترول HDL خوب، فیبر چغندر باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود. بنابراین، مصرف چغندر باعث جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی می شود.

افزایش سطح انرژی

چغندرها دارای مقدار قابل توجهی از کربوهیدرات هایی هستند که انرژی برای فعالیت های طولانی مدت ورزشی را فراهم می کنند. کربوهیدرات ها ب عنوان مهم ترین منابع جهت متابولیسم به حساب می آیند و چغندرها آنها را بدون هیچ عارضه جانبی منفی فراهم می کند. به دلیل خواص چغندر از این گیاه در بیشتر برنامه های غذایی بدنسازان استفاده می شود.

آرد بادام چیست و چه خواصی دارد؟
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

جلوگیری از سرطان فواید چغندر کاهش فشار خون

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *