Subscribe Now
Trending News

مقالات

پوست و زیبایی

آموزش دکلره و دکوکرم کردن مو + عوارض جانبی و رفع آن 

آموزش دکلره و دکوکرم کردن مو + عوارض جانبی و رفع آن

حتما شده که از رنگ موهای ژورنالی خوشتان بیاید و با مراجعه به آرایشگاه، آرایشگر  بگوید که برای رسیدن به این رنگ باید موهای خود را دکلره کنید. دکلره (Bleaching) که به معنی بی رنگ مو اطلاق می‌شود پیگمنت‌های طبیعی مو که وظیفه‌ی مشخص کردن رنگ مو را برعهده دارد از ساختمان مو خارج می‌کند و در نتیجه رنگ مو روشن می‌شود یعنی اگر بخواهید موهای خود را روشن کنید باید از دکلره استفاده کنید.

نکته مهم! بهتر است که دکلره کردن را به دست افرادی که در این کار تبحر کافی دارند بسپارید تا موهایتان آسیب جدی نبینند.

مواد لازم برای دکلره کردن

۱-پودر دکلره

پودر دکلره به تنهایی کاری انجام نمی‌دهد مگر اینکه با اکسیدان ترکیب شود تا واکنش نشان دهد.در بازار پودرهای دکلره‌ی متنوعی وجود دارند که در حالت کلی پودرهای دکلره، به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • پودر دکلره سفید:

افرادی که موهای نازک، حساس یا تازه رنگ شده دارند باید از این پودر دکلره که ضعیف است استفاده کنند. همینطور کسانی که مایل هستند موهای خود را با فویل هایلایت کنند این پودر دکلره انتخاب مناسبی برای آنهاست.

  • پودر دکلره آبی:

افرادی که موهای مشکی و یا موهای طبیعی دارند و می‌خواهند موهای خود را دکلره کنند بهتر است از این پودر دکلره برای موهای خود استفاده کنند زیرا پودر دکلره‌ی آبی جزو قویترین پودرهای دکلره است که در بازار موجود می‌باشد. توجه کنید که از این پودر برای هایلایت کردن مخصوصا با فویل استفاده نکنید چرا که ممکن است به موهای شما آسیب وارد کند.

  • پودر دکلره بنفش: 

ضعیف‌ترین دکلره در بازار دکلره‌ی بنفش است که برای بی‌‌رنگ کردن رنگ موی بدن و صورت از آن استفاده می‌شود. حتی افرادی که به دکلره حساسیت دارند برای روشن کردن موهایشان می‌توانند از این پودر دکلره استفاده ‌کنند.

۲-اکسیدان

اکسیدان که وظیفه‌ی فعال کردن رنگ مو را بر عهده دارد و هنگامی اثر می‌کند که با پودر دکلره ترکیب شود. هر چه درصد اکسیدان بیشتر باشد موها را روشن‌تر می‌کند. بطور کلی اکسیدان‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • اکسیدان 3% یا شماره 0.5

در بین اکسیدان‌ها ضعیف‌ترین اکسیدان است که در مش و انواع لایت‌ها و همچنین برای دوام و ماندگاری رنگ‌های تیره(مشکی و قهوه‌ایی تیره) کاربرد دارد.

  • اکسیدان 6% یا شماره 1

برای دکلره‌هایی ضعیف که در آن موها بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و همینطور برای پوشش دهی موهای سفید و کاهش خطر سوختن موهایی که قرار است با فویل مش شوند کاربرد دارد.

  • اکسیدان 9% یا شماره 2
آبگرم درمانی برای موها: یک راه عالی و آرامش بخش
بیشتر بخوانید

برای هایلایت کردن موهایی که معمولی هستند چرا که موها را روشن می‌کند و در بین اکسیدان‌ها بعنوان پرطرفدارترین اکسیدان به کار برده می‌شود.

  • اکسیدان 12% یا شماره 3

اکسیدانی قوی که برای هایلایت کردن موهایی که ضخیم‌تر هستند و براحتی رنگدانه‌های مویشان باز نمی‌شود و همینطور موهایی که قبلا رنگ مشکی شده‌اند و در برابر روشن شدگی واکنش کمتری از خود نشان می‌دهند کاربرد دارد. این نوع اکسیدان آسیب زیادی به مو وارد می‌کند بنابراین باید توسط آرایشگر انجام گردد.

 بیشتر بخوانید: انواع هایلایت و تفاوت هایلایت و مش 

دکلره و دکوکرم

پایه‌های دکلره

1-دکلره‌ی ضعیف

در پایه‌ی ضعیف هنگامی که فرد موی مشکی داشته باشد پس از انجام دکلره موهایش به یکی از این چهار پایه‌ می‌رسد زیرا موی مشکی نمی‌تواند بیشتر از این رنگ باز کند و اگر مدت زمان بیشتری دکلره را روی موی مشکی قرار دهید تا رنگش بازتر شود ممکن است مو بسوزد. پایه‌های دکلره‌ی ضعیف شامل موارد زیر است:

  • پایه 1: قرمز
  • پایه 2: قرمز-نارنجی
  • پایه 3: نارنجی-قرمز
  • پایه 4: نارنجی

رنگی که می‌توانید برای این چهار پایه انتخاب کنید شامل رنگ مسی، فندقی تیره، بلوطی و قهوه‌ایی متوسط (در صورتی که پایه‌ی موی شما نارنجی باشد) و بلوطی می‌باشد.

2- دکلره‌ی متوسط

هنگامی که موی فرد به سه پایه‌ی زیر برسد به آن دکلره‌ی متوسط گویند و رنگ‌های مناسب برای این پایه‌ی دکلره شامل قهوه‌ایی روشن، بلوند تیره، ماهاگونی و خاکستری( بهتر است برای رسیدن به رنگ‌های خاکستری پایه‌ی موی شما نارنجی- زرد و یا زرد-نارنجی باشد) می‌باشد.

  • پایه 5: نارنجی-زرد
  • پایه 6: زرد-نارنجی
  • پایه 7: زرد-نارنجی کم رنگ

3-دکلره‌ی قوی

به پایه‌های زیر قوی گویند که می‌توان رنگ‌های زیبایی مثل بلوند طلایی،بلوند روشن، بلوند خاکستری را روی موها ایجاد کرد.

  • پایه 8: زرد
  • پایه 9: زرد روشن
  • پایه 10: پلاتینه تا رنگ سفید

 بیشتر بخوانید: ۶ روش سریع برای رفع توناژ نارنجی مو بعد از دکلره 

دکلره

مراحل انجام دکلره

ابتدا با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد بسته به اندازه‌ی موهایتان یک پیمانه پودر دکلره‌ را با اکسیدان طوری ترکیب کنید که مواد بدست آمده (نه سفت و نه رقیق باشد) ترکیب کنید. سپس اطراف پوست صورتتان را با وازلین چرب کنید. نکته‌ایی که باید درنظر گرفت این است که موها حتی الامکان تمیز نباشد تا چربی ناشی از موها باعث آسیب رسیدن به پوست سرتان نشود.

اگه به دنبال رنگ موی ماندگار هستی، میدلایتو انتخاب کن
بیشتر بخوانید

موها را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و از پشت سر شروع کنید دسته‌هایی از مو را بردارید و از 2 سانت مانده به ریشه شروع کنید با فرچه‌ی رنگ ساقه‌ی موها را دکلره کنید. توجه کنید که نباید از ریشه‌ی مو شروع به دکلره کردن کنید چرا که ریشه‌ها نسبت به ساقه‌ی مو زودتر رنگ می گیرند. زمان شستن دکلره از روی موهایتان معمولا 30 دقیقه است که موهای خود را با آب ولرم آبکشی کنید. بعد از گذشت این مرحله باید مجددا پودر دکلره و اکسیدان را ترکیب و این دفعه از ریشه شروع و بعد ساقه‌های مو را با مواد دکلره آغشته کنید.

در این مرحله باید موها را چک کنید یعنی با دست چند تار مو را جدا کنید و با دو دست آن را به سمت بیرون بکشید اگر موها کش آمدند یعنی مو مقاوتی برای ادامه دکلره ندارد و باید شسته شود زیرا ممکن است موها آسیب جدی ببینند در غیر اینصورت منتظر بمانید تا زمانی که ریشه‌ی موها به پایه‌ی دکلره‌ی ساقه‌ی موها رسیدند آن را کامل آب‌کشی کنید تا مواد در لا به لای موها قرار نگیرد و در مرحله‌ی آخر از شامپو و نرم کننده استفاده کنید. پس از انجام دکلره به موهای خود استراحت دهید و سپس آن را رنگ کنید.

نکاتی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موها هنگام دکلره

  1. اگر از رنگ موهای مشکی پرکلاغی و یا حنا استفاده کرده‌اید و بخواهید آن را دکلره کنید حتما با آرایشگرتان مشورت کنید چرا که پاک کردن این گونه مواد برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موهایتان مستلزم تجربه‌ی زیادی است.
  2. هیچ‌گاه از کلاه پلاستیکی برای پوشاندن مو استفاده نکنید زیرا موهای دکلره هنگامی که زیر کلاه پلاستیکی قرار می‌گیرند خشک و حالت خود را از دست می‌دهند.
  3. اگر از داروهای اعصاب استفاده می‌کنید برای دکلره کردن حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  4. هنگام پریودی و یا بارداری و یا داشتن استرس بهتر است موهای خود را دکلره نکنید.
  5. قبل از انجام دکلره مقداری از آن را بر روی موهای خود تست کنید تا در صورت بروز حساسیت(مشاهده قرمزی، خارش پوست سر و یا تورم) از آن استفاده نکنید.
  6. دکلره را بر روی موهای تمیز انجام ندهید چرا که چرب بودن مو باعث جلوگیری از آسیب وارد شده به موهایتان می‌شود.
  7. در صورتی که رنگ موهای شما روشن است از دکلره استفاده نکنید.
  8. بعد از دکلره کردن در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید چرا که موهایی که دکلره شده‌اند نسبت به حرارت و گرما حساس‌تر هستند. و تا یک هفته از سشوار و اتوی مو بر روی موهایی که دکلره شده است اجتناب کنید.
  9. پس از دکلره کردن از نرم کننده داخل حمام استفاده کنید تا موها به آسانی شانه شود و پس از حمام از ماسک‌های محافظ مو استفاده کنید.
  10.  استفاده بیش از اندازه از دکلره به موهای شما آسیب می‌رساند و باعث خشکی و شکنندگی موهایتان می‌شود بنابراین بهتر است یک یا دو بار در سال از آن استفاده کنید.
  11. از آب داغ در حمام استفاده نکنید زیرا موهایتان خشک می‌شود و ریزش پیدا می‌کند.
  12. از رفتن به استخر اجتناب کنید زیرا کلر موجود درآب استخر به موهایتان آسیب می‌زند.
13 نکته طلایی برای داشتن پوست صاف
بیشتر بخوانید

 بیشتر بخوانید: درمان عوارض دکلره با اولاپلکس 

دکوکرم چیست؟

برخی از خانم‌ها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موهایشان از دکلره استفاده نمی‌کنند ولی خواهان رنگ‌های روشن هستند توصیه می‌شود که از دکوکرم استفاده کنند. دکوکرم دکلره‌ی ضعیفی است که موها را حداکثر تا پایه‌ی هفت می‌رساند. طرز استفاده از دکوکرم مانند رنگ است. دکوکرم را با توجه به بلندی موهایتان با اکسیدان شماره‌ی 2 ترکیب کنید و بر روی موهای خود بزنید و سپس آب‌کشی نمایید. در آخر رنگ انتخابی را بر روی موهایتان قرار دهید.

روشن کردن موها با رنگ سه صفر

اگه می‌خواهید موهای خود را فقط چند درجه روشن کنید و از عوارض آسیب به موهایتان در امان باشید توصیه می‌شود از رنگ سه صفر با اکسیدان شماره‌ی 3 استفاده کنید. توجه کنید که رنگ سه صفر برای هایلایت کردن و روشن کردن موها کاربرد دارد.

عوارض دکلره کردن مو

  1. خشک شدن و شکننده شدن ساقه‌ی موها

  2. وز شدن و موخورگی موها

در صورتی که در جستجوی یک مرکز تخصصی دکلره مو در تهران و اصفهان و یا شهر خود هستید با لیست بهترین سالن‌های دکلره مو در استایلی آشنا شوید…

 رزرو آنلاین نوبت در بهترین مراکز تخصصی رنگ و دکلره 

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *