Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

آشنایی با گیاهان دارویی استان هرمزگان در طب سنتی 

آشنایی با گیاهان دارویی استان هرمزگان در طب سنتی

هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور می باشد که همیشه بخاطر داشتن ساحل با دو دریای خلیج فارس و دریای عمان معروف بوده است . این استان از نظر مساحت هشتمین استان کشور محسوب می شود و تقریبا مساحتی اندازه کشور گرجستان دارد . این استان دارای آب و هوای گرم و معتدل می باشد و به همین دلیل است از تنوع گونه های گیاهی و جانوری زیادی برخوردار می باشد . گیاهان دارویی استان هرمزگان از مهم ترین انواع می باشند که تنها در این استان یافت می شوند . ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را با گیاهان دارویی استان هرمزگان در طب سنتی آشنا کنیم .

گیاهان دارویی استان هرمزگان

گیاهان دارویی استان هرمزگان

شال پستانه

شال پستانه که به اسم های شیطون زیتون و شال سنجد نیز معروف می باشد ، یک درخت به طول 10 تا 15 متر می باشد که خواستگاه اصلی آن در نواحی شرقی هندوستان می باشد . میوه این درخت سفت ، بیضوی ، آبدار ،به بزرگی یک نخود و محتوی هسته سختی می باشد . از جمله خواص این درخت می توان به : قابض بودن ، تقویت کنندگی ، تب بری ، ضد اسکوربوت و ضد کرم اشاره کرد . همچنین در استعمال خارجی از برگ های آن می توان برای درمان زخم ها ، اولسر ها و آکنه استفاده کرد . از ضماد این درخت برای درمان رماتیسم نیز می توان استفاده کرد .

کتان

کتان یک گیاهی علفی یک ساله می باشد که به ارتفاع 70 تا 30 سانتی متر می باشد که بیشتر از آن در مصارف صنعتی استفاده می شود . میوه کتان پوشینه ، مدور و محتوی یک دانه قهوه ای می باشد . این گیاه دارای مقادیر زیادی موسیلاژ می باشد و به همین دلیل است که از آن می توان برای نرم کنندگی مو ها و پوست استفاده کرد . همچنین دم کرده کتان برای رفع عفونت های داخلی مانند عفونت مجاری ادراری بسیار مفید می باشد . به کار بردن جوشانده کتان به صورت حمام جهت رفع تحریکات موضعی به ویژه در بیماری های پوستی بسیار توصیه شده می باشد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
هر آنچه که باید از خواص زیره سیاه بدانیم

تیمر

تیمر یا حرا درختچه های کوچکی هستند که بیشتر در مرداب های قسمت های گرم خیز مثل خلیج های مصر و عربستان همچنین همرزگان رشد می کنند . برگهای این درختچه های سفت هستند و ظاهری بیضوی و باریک دارند . با مصرف مقدار کم برگ های درخت مقدار ادرار افزایش پیدا می کند . همچنین تحقیقات اخیر ثابت کرده اند که حرا بر روی باسیل تاثیر دارند و در درمان بیماری جذام نیز موثر می باشد . استفاده بیش از اندازه از این برگ ها باعث بوجود امدن مشکات قلبی در بدن می شوند .

خواص گل مغربی ، جلوگیری از آکنه و سلامت قلب
بیشتر بخوانید

فلوس

فلوس یک درخت خودرو به بلندی 10 تا 15 متر می باشد که دارای گل های بلند و باریکی می باشد که به رنگ های ارغوانی و زرد می باشند . این گل ها به صورت خوشه های آویخته خود را نمایان می کنند . مواد موثر فلوس از دسته آنتراسن گلیکوزید ها می باشد و شامل امودین ، ریین و آلوامودین می باشد . مهم ترین مصرف دارویی این گیاه به عنوان ملین و مسهل می باشد و چون مصارف آن ایجاد نارحتی نمی کند از این رو بیشتر برای کودکان و سالمندان تجویز می شود .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با مهم ترین خواص کاسنی در طب سنتی

درخت انبه

انبه درخیت زیبا و بزرگ می باشد که منشا اصلی آن در هند و مالزی بوده است ولی امروزه می توانید این گیاه را در بیشتر نقاط معتدل و گرم و خشک پیدا کنید . از این رو است که این درخت در هرمزگان پرورش داده می شود . برگ انبه اثر اشتها آور دارد و قابض می باشد . از میوه آن برای رفع ترشحات زنانگی استفاده می شود . همچنین موه نارس انبه برای تصفیه خون و رفه سنگ کلیه نیز بسیار موثر می باشد . از انجا که در انبه فیبر وجود دارد از این میوه می توان برای درمان یبوست و بهبود دستگاه گوارشی استفاده کرد .

گیاهان دارویی استان هرمزگان

درخت مسواک

از جمله مهم ترین گیاهان دارویی استان هرمزگان می توان به درخت مسواک اشاره کرد . این درخت که به نام چوج نیز شناخته می شود ، درختی پر شاخ و برگ و به رنگ سفید می باشد که در اکثر نقاط استان هرمزگان یافت می شود . میوه این درخت گوشتدار ، به صورت شفت ، کوچک و به قطر 5 سانتی متر می باشد . از آنجا که مسواک ساخته شده از این درخت لثه ها را تقویت می کند ، به درخت مسواک معروف است . مصرف میوه این گیاه برای درمان بیماری های گوارشی ، یبوست ، بواسیر ، تاول و بیماری های جلدی مفید می باشد .

خواص بلادراک چگونه بر روی سلامتی تاثیر می گذارد
بیشتر بخوانید

دیگر گیاهان دارویی استان هرمزگان

+ توج

+ آناگالیس

+ گیاه آسیاتیکا

+ گیاه براچکاپرا

+ مریمیه

+ گیاه اشتیوان

منبع : https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص انبه خواص فلوس طب سنتی هرمزگان

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *