Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

آشنایی با گیاهان دارویی استان مازندران در طب سنتی 

آشنایی با گیاهان دارویی استان مازندران در طب سنتی

شاید بتوان گفت که مهم ترین استان شمالی کشور ، مازندران می باشد . این استان که همواره به خاطر داشتن آب و هوای معتدل ، سواحل دریایی زیبا و کشتی معروف می باشد ، یکی از بهترین مکان ها برای رشد گیاهان مختلف می باشد . به همین علت گیاهان دارویی استان مازندران ، از جمله مهم ترین مواد دارویی در طب سنتی محسوب می شوند و شما این گیاهان را نمی توانید در هیچ جای دیگر ایران پیدا کنید . جالب است بدانید استیو ربیو ، گیاه شناس معروف فرانسوی ، استان مازندران را مهم ترین استان از نظر تنوع گونه های گیاهی ، در نظر گرفته است . ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را با گیاهان دارویی استان مازندران آشنا کنیم .

گیاهان دارویی استان مازندران

گیاهان دارویی استان مازندران

بنفشه سه رنگ

بنفشه سه رنگ یک گیاه یک ساله می باشد که دارای ساقه ای زاویه دار می باشد و رنگی سبز مایل به زرد دارد . این گیاه ارتفاعش 15 تا 25 سانتی متر می باشد . ریشه بنفشه سه رنگ کلفت است و طعم بسیاری تلخی دارد . بنفشه سه رنگ دارای اسید سالیسیلیک ، ویولین و ویلاکوئرسیترین می باشد . به همین دلیل است که این گیاه دارای اثر معرق و خلط آور می باشد و از آن برای تصفیه خون نیز استفاده می شود . شما می توانید از این گیاه برای درمان جوش های خود و آکنه نیز استفاده کنید .

کنف

کنف که در قسمت های شمالی ایران به نام تیل نیز شناخته می شود ، گیاهی بوته مانند می باشد که دارای ساقه های پوشیده از خار است . این گیاه در اکثر نقاط مازندران پیدا می شود ، با این حال خواستگاه اصلی این گیاه سواحل مدیترانه می باشد . گیاه کنف دارای خواص بسیار زیادی در طب سنتی می باشد . دانه کنف که بسیار تند نیز می باشد ، اثر مقوی و اشتها آور دارد . برگ های این گیاه نیز برای معالجه دیسانتری مصرف می شود . از ضماد کنف نیز می توان برای درمان ضرب دیدگی ها و کوبیدگی اعضای خارجی استفاده کرد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص کرنبری ، ضد تومور و کاهش وزن

بابا آدم

بابا آدم که به گیاه پهن برگ نیز معروف است ، یک گیاه علفی بزرگ می باشد که ارتفاعش از 80 سانتی متر تا 150 سانتی متر متغیر می باشد . برگ های این گیاه بسیار بزرگ هستند و به رنگ سبز پرنگ می باشند . می توان برگ های گیاه بابا ادم را به گوش های فیل تشبیه کرد . جالب است بدانید که ریشه بابا ادم خاصیت تصفیه کنندگی خون دارد . این گیاه مدر و معرق است و به همین دلیل از دیرباز برای رفع نقرس ، رماتیسم و سفلیس استفاده می شده است . همچنین برگ های آن برای دفع سنگ کلیه و از بین بردن جوش های صورت استفاده می شود .

برشماری ویژگی‌های مفید روغن گشنیز
بیشتر بخوانید

بنگدانه

بنگدانه یک گیاه علفی دو ساله می باشد که دارای ساقه ای استوانه ای شکل است . این گیاه ریشه راست ، دراز و نسبتا ضخیم دارد . گل های این گیاه معمولا در فاصله ماه های اردیبشت و خرداد ظاهر می شوند . تنها می توان از برگ ها و دانه های آن گیاه استفاده کرد . بنگدانه یک گیاه سمی است که سمش ساختاری شبیه به بلادون دارد . از جمله خواص این گیاه می توان به اثر ضد تشنجی ، تسکین دهندگی ، بازکننده مردمک های چشم خواب آلود و مخدری اشاره کرد . هر چند از این گیاه برای درمان بیماری های تنفسی نیز استفاده می شود .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
درمان سینوزیت در طب سنتی با روش های خانگی

مای مرز

این گیاه که در بضعی از نفاط مازندران با نام رییس یا لمبیر نیز شناخته می شود ، درختچه ای کوچک است که ارتفاعی دو متری دارد . گل های این درختچه یکپارچه می باشد و به صورت دو شاتون است . قسمت های مورد استفاده این درختچه ، سر شاخه های آن می باشد که دارای ماده ای به نام سابین می باشد . سابین تحریک کننده پوست و مخاطهای بدن می باشد . بیشتر از این ماده برای درمان بیماری های جلدی استفاده می شود که از مهم ترین آنها می توان به درمان زگیل اشاره کرد .

گیاهان دارویی استان مازندران

مارزبان

مارزبان گیاهی به بلندی 10 تا 15 سانتی متر می باشد و دارای ریزوم های کوچک و یک برگ عقیم به طول 15 تا 23 سانتی متر می باشد . این گیاه بیشتر در شهر بابل یافت می شود ولی با این حال در قسمت های دیگر مازندران نیز ممکن که در مقدار کم وجود داشته باشد . تمام قسمت های این گاه دارای خاصیت التیام دهنده می باشد و جوشانده آن دارای مواد لعلبی و اثر قابض است ، از این رو در بعضی نواحی برای درمان آنژین از این گیاه استفاده می شود . همچنین برگ های این گیاه بند آورنده خون می باشد .

خواص ترشک درشت، کمک به هضم و تنظیم فشار خون
بیشتر بخوانید

دیگر گیاهان دارویی استان مازندران

+ گل سرخ

+ سانیکو

+ سیزاب طبی

+ سلمه تره

+ کوله خاص

+ گالش انگور

+ بارانک

+ باریچه

+ خوشه انگور

+ سرخدار

+ کرف

منبع : https://asanteb.com

5/5 ( 1 نظر )
برچسب ها

خواص بابا آدم خواص کنف طب سنتی مازندران

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *