Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

آشنایی با مهم ترین خواص گزنه در طب سنتی 

آشنایی با مهم ترین خواص گزنه در طب سنتی

یکی از گیاهانی که در طب سنتی از کاربردی مهم برخوردار است ، گزنه می باشد . پراکندگی این گیاه در اقصی نقاط ایران می باشد و شما تقریبا همه جا می توانید آن را مشاهده کنید . البته شاید شهرت گزنه بیشتر بخاطر میوه های کرکین و چسبناکش باشند تا خواص درمانی اش در درمان بیماری ها . خواص گزنه در طب سنتی همواره مورد بحث بوده است و همیشه از مهم ترین گیاهان مورد استفاده اطبا محسوب می شده است . این گیاه از گیاهان چند ساله می باشد و ارتفاعش تا 2 متر نیز می رسد . در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب به معرفی مهم ترین خواص گزنه در طب سنتی می پردازیم .

خواص گزنه در طب سنتی

خواص گزنه در طب سنتی

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از مهم ترین خواص گزنه در طب سنتی ، مبارزه با پوکی استخوان می باشد . این بیماری همواره یکی از مشکلات کهنسالان از دوران قدیم می بوده است . برای اولین بار در کتاب جالینوس به استفاده از گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان اشاره شده است ولی قطعا از این گیاه در زمان هایی حتی قبل از جالینوس استفاده می کرده اند . گزنه دارای مقادیر زیادی  سیلیس و عنصر بور می باشد که برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید می باشند . همان طور که می دانید پوکی استخوان بخاطر از بین رفتن املاح معدنی بوجود می آید .

مبارزه با اسهال

در قدیمی ترین نسخه های ابوعلی سینا برای درمان اسهال ، نام گزنه به چشم می خورد . از این گیاه همواره در درمان های گوارشی استفاده می شده است . گزنه یک ماده ضد ملین می باشد که باعث می شود جلوی اسهال گرفته شود همچنین برگ های این گیاه سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب می باشند . استفاده از این مواد برای مبارزه با اسهال بسیار مفید می باشد . برای تهیه محلول گزنه جهت رفع اسهال کافی است تا یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه آن را بجوشانید و سپس در دو نوبت از آن استفاده کنید .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
افزایش سوخت و ساز با مصرف بلوط

خواص گزنه در طب سنتی

رفع خستگی

در گذشته به سرباز ها قبل از اینکه به میدان نبرد بروند ، مقداری جوشانده گزنه می دادند . دلیل این کار انرژی زا بودن گزنه می باشد . همچنین گزنه می تواند سیستم های ایمنی بدن را نیز تقویت کند . گزنه دارای مقادیر زیادی ویتامین سی و آهن می باشد که این دو برای رفع خستگی روحی و جسمی بسیار مفید می باشند . اگر نمی توانید گزنه را به صورت جوشانده مصرف کنید ، می توانید به عطاری ها بروید و از آنها بخواهید که با گزنه برای شما کپسول درست کنند تا راحت تر بتوانید از آن استفاده کنید و از مزایایش بهره بگیرید .

فصل پاییز و پرهیزات مبتنی بر مزاج
بیشتر بخوانید

مبارزه مشکلات پروستات

زکریای رازی از گزنه برای درمان مردانی که پروستات آنها بزرگ شده بوده است استفاده می کرده است . در سال 1995 ، دانشمندان کانادایی دریافتند که گزنه دارای لکتین، تانین، گلیکان و لیگنان می باشد . این ماده ها عملکردی همچون هورمون های زنانه دارند و می توانند تاثیرات مثبتی بر روی مشکلات پروستات بگذارند . شما می توانید با مصرف ریشه گزنه بر مشکلات غددی پروستات و همچنین سرطان های خوش خیم ، مقابله کنید .

سم زدایی بدن

از آنجایی که رژیم های غذایی امروزی طوری تعبیه شده است که سرشار از مواد چرب و شیرین می باشد ، سموم در بدن ما دفع نمی شوند و باعث بروز مشکلات زیادی می شوند . از قدیم از گزنه برای تصفیه خون و دفع سموم استفاده می شده است . شما هم بهتر است در فصل بهار از جوشانده گزنه استفاده کنید . این جوشانده به کلیه ها کمک می کتد تا سموم بدن از جمله اوره را به راحتی دفع کند . همچنین گزنه به دفع سنگ کلیه نیز کمک می کند .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی انواع چای در طب سنتی برای سلامت بدن

خواص گزنه در طب سنتی

ادرار آور

یکی از مشهور ترین خواص گزنه در طب سنتی ، خاصیت ادرار آوری آن می باشد . اطبای گذشته از این گیاه برای درمان بسیاری از بزرگان تاریخ استفاده کرده اند . همان طور که در بالا نیز اشاره شد ، استفاده از گزنه به بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کند . به همین دلیل است که گزنه می تواند به تولید ادرار کمک کند . برای این کار کافی است از برگ های خشک گزنه برای خود یک جوشانده درست کنید و از آن 5 بار در هفته استفاده کنید .

ایرانیان باستان و آشنایی با دارو های قدیم در طب سنتی
بیشتر بخوانید

سلامتی پوستی

نه تنها گزنه بر روی سلامتی اندام ها داخلی و رفع بیماری تاثیر دارد ، بلکه می تواند به زیبایی نیز کمک کند . از آنجا که گزنه خاصیت قلیایی دارد برای کسانی که پوستی خشک دارند ، بسیار توصیه شده می باشد . ریشه ها و برگ های گزنه می تواند به راحتی جوش ها و آکنه های پوستی را از بین ببرد . همچنین از گزنه برای مو های خشک نیز می شود استفاده کرد . برای این کار ابتدا باید برگ های گزنه را خیس کنید و سپس آن را بکوبانید و یک خمیر درست کنید ، بعد از اینکه اجازه دادید خمیر خشک شود ، از آن بر روی پوست خود بمالید یا اینکه بر روی مو های خود قرار دهید و بعد از نیم ساعت آن را بشورید .

منبع : asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

پیشگیری از پوکی استخوان فواید گزنه مشکلات پروستات

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *