Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

آشنایی با اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی 

آشنایی با اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

یکی از دارو ها و گیاهانی که به کرات در طب سنتی و درمان پیشینیان استفاده می شده است ، اسطوخودوس می باشد . همان طور که حکیم ابوعلی سینا در کتاب قانون خود اشاره می کند ، ” در میان تمام گیاهان دارویی که در ایران زمین یافتم ، هیچکدام به قدرت و نیکویی اسطوخودوس نیستند .” این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید به راحتی آن را از عطاری ها تهیه کنید . اگر هنوز درباره اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی اطلاعات کافی ندارید ، با ما در این قسمت از مجله آسان تب همراه باشید تا به طور کامل با این گیاه و موارد استفاده از آن آشنا شوید .

اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

اسطوخودوس چیست ؟

این گیاه که در دسته نعناع بوته ای قرار می گیرد ، ساقه های زیادی و به بلندی 30 تا 60 سانتی متر دارد . محل رویش این گیاه از آسیا گرفته و تا اروپا و نواحی میدترانه ای ادامه دارد . عموما در تمام قسمت های زمین می توانیم این گیاه را مشاهده کنیم . آب و هوایی که این گیاه در آن می روید ،  دامنه هایی کم ارتفاع و تپه های خشک است که در نزدیکی سواحل دریا ها می باشد . معمولا این گیاه در مناطقی که بیش از هزار متر از سطح دریا فاصله دارند نمی تواند رشد کند .

اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

خصوصیات ظاهری اسطوخودوس

اساسا برگ های این گیاه بسیار باریک هستند و درازی قابل توجه ای دارند . لبه های برگ های این گیاه برگشته است و به نوعی با کرک هایی پنبه مانند پوشیده شده است . همچنین از کنار برگ های این گیاه ساقه هایی  گلدار نیز خارج می شوند . این ساقه های گلدار عموما در مناطق گرم زمین در فروردین و در نواحی سرد در خرداد بوجود می آیند . گل های این گیاه معمولا به رنگ ارغوانی هستند و پرچمی بنفش رنگ دارند . منظره هایی که این گیاه ایجاد می کند به شدت دیدنی است . یکی دیگر از ویژگی های منحصر به  فرد این گیاه ، بوی معطر و رایحه خوشبوی آن است که وقتی به بلوغ می رسد ، تمام دشت را فرا می گیرد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص پروپولیس ، درمان زخم ها و کاهش حساسیت

اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

بررسی اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

از آنجا که طبیعت این گیاه گرم و خشک می باشد ، از گلها و برگ های آن برای افرادی که بسیار حساس هستند و به سرعت عصبی می شوند استفاده می شود . همچنین از این گیاه در تنظیم عملکرد سلول های مغزی ، از بین بردن فضولات انسانی و ایجاد رطوبت در افرادی که به گرمازدگی دچار شده اند ، استفاده می شود . یکی دیگر از فواید این گیاه که باعث شده است پزشکان مغز و اعصاب از آن استفاده کنند ، قوای مغزی و فکری می باشد . پزشکان از این گیاه برای درمان کسانی که به آلزایمر و اختلال حواس دچار شده اند ، استفاده می کنند .در نسحه های قدیمی از این گیاه برای درمان بیماری هایی همچون مالیخولیا ، تشنج و استرخا نیز استفاده می شده است . حکیم ابو علی سینا نیز در کتاب قانون خود از این گیاه برای درمان کسانی که به ناراحتی هایی روحی و غم و اندوه دچار شده بودند ، استفاده می کرده است . این نشان می دهد که استفاده از این گیاه برای درمان افسردگی نیز مفید می باشد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص گل ختمی در طب سنتی در درمان بیماری ها

اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی

معرفی چند نسخه درمانی در طب سنتی

یکی از رایج ترین روش هایی که از این گیاه استفاده می کنند ، پودر است . پیشینیان این گیاه را پودر کرده و سپس با شربت عسل مخلوط کرده و از آن استفاده می کردند . همچنین می توان به جای شربت عسل از گل سرخ و یا عسل گل قند نیز استفاده کرد . معمولا این نسخه را بیمار به مدت 2 هفته و هر شب قبل از خواب مصرف می کرده است . این نسخه برای درمان تمام بیماری های فوق موثر است .

معرفی خواص مارچوبه در طب سنتی برای سلامت بدن
بیشتر بخوانید

اگر به مرض صرع مبتلا هستید باید اسطوخودوس را با عاقرقرها و سکنجبین مخلوط کنید و سپس از ان استفاده کنید . برای درمان این بیماری باید تا 35 روز به خوردن این دارو ادامه دهید . همچنین اگر مقداری اسطوخودس را با گشنیز ، مرزنگوش ، مصطکی ، هلیله کابلی و کندر مخلوط کنید و از لن معجونی بسازید ، می توایند برای تقویت قوای 5 گانه بدن و درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده کنید .

بیمارانی که به امراض مسهل و پیچش شکم دچار هستند نیز می توانند اسطوخودوس را با مقدار کمی تخم کرفس و قدری آویشن بجوشانند و سپس ان را قبل از خوردن وعده های غذایی استفاده کنند . این عمل باعث می شود که پیچش شکم انها رفع شود و در دفع مدفوع نیز با مشکلی رو به رو نشوند .

امیدوارم از مقاله اسطوخودوس و خواص آن در طب سنتی استفاده کافی را برده باشد .

منبع : asanteb.com

 

 

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

درمان تشنج رفع صرع فواید اسطوخودوس

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *