Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص توت روباهی، بهبود گردش خون و مراقبت از قلب 

خواص توت روباهی، بهبود گردش خون و مراقبت از قلب

توت روباهی گیاهی بوته‌ای و چند ساله است که به خانواده گلسرخیان تعلق دارد. این گیاه در بیشتر قسمت‌های اروپا یافت می‌شود اما مشاهدات حاکی از آن است که توت روباهی بومی قسمت‌های جنوب غربی آسیا می‌باشد. از مهم‌ترین استان‌هایی که در ایران می‌توانید در آن توت روباهی را مشاهده کنید، فارس و اردبیل می‌باشد. ارتفاع این گیاه از 30 تا 902 متر متغیر است و ساقه‌هایی ضخیم، کرکدار و سبز مایل به قرمز دارد. از آنجایی که روباه‌ها از میوه‌های این گیاه استفاده می‌کنند، بدان توت روباهی گفته می‌شود. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را به صورت دقیقه با خواص این گیاه آشنا کنیم.

توت روباهی

خواص توت روباهی

استفاده از برگ‌ها و میوه‌های این گیاه برای مصارف غذایی بسیار شناخته شده می‌باشد و از مهم‌‍ترین آنها می‌توان به مربای توت روباهی و شربت اشاره کرد. در کنار مصارف غذایی، این گیاه خواص دارویی زیادی نیز دارد. دمنوش‌های دست ساز این گیاه یکی از مواردی هستند که می‌توانند به شما در درمان سوختگی‌ها و گرفتگی‌های عضلانی کمک کنند. درست مانند دیگر اعضای خانواده گلسرخیان، این توت نیز سرشار از ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال است. همچنین کارشناسان تغذبه دریافتند مقادیر بالایی عنصرهای باارزش مانند آهن، قولات، روی و منگنز در این گیاه وحود دارد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آب تره ، بهبود سلامت قلبی عروقی و بهبود سلامت استخوان

خواص آنتی اکسیدانی

یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه داشتن ویژگی‌های آنتی اکسیدانی است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 100 گونه مختلف آنتی اکسیدان در این توت وجود دارد. آنتی اکسیدان‌های فنولیک موجود در توت روباهی، از جمله لوتئین، زاکسنتین و تیمونین، باعث نابودی و حذف رادیکال‌های آزاد در سراسر بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند بوسیله آپوپتوز یا جهش خود به خود، سبب ایجاد آسیب‌های جدی به سلول‌های سالم بدن شوند. این آنتی اکسیدان‌ها باعث جلوگیری از استرس اکسیداتیو در اندام های شما، و همچنین مسیرهای عصبی، قلب، چشم و پوست می شوند.

خواص کلم بروکسل در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها
بیشتر بخوانید

بهبود گردش خون

یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه که بسیار شناخته شده نیز می‌باشد، بهبود گردش خون است. یکی از فاکتورهای اصلی گردش خون در بدن، تکثر سلول‌های قرمز می‌باشد چرا که این سلول‌ها هستند که اکسیژن و مواد غذایی را از طریق جریان خون در بافت‌های بدن منتقل می‌کنند. هر چه تعداد این سلول‌ها بیشتر باشد، خون بهتر در بدن شما جریان پیدا می‌کند. بدن شما برای ساخت این سلول‌ها به آهن نیاز دارد. همان طور که اشاره شد توت روباهی یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌رود و در نتیجه مصرفش می‌تواند به شما در بهبود گردش خون کمک کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
درمان انواع بیماری ها با زالو درمانی در طب سنتی

توت روباهی

تقویت سلامت چشم

از گذشته اعتقاد بر این بوده که مصرف میوه‌های این گیاه باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود. در سال‌های اخیر آزمایشات زیادی در این زمینه انجام شده که نتایج نشان می‌دهد توت روباهی دارای مقادیر قابل توجه‌ای ویتامین A می‌باشد. این ویتامین عملکردی آنتی اکسیدانی دارد و سلول‌های چشم شما را از شر آسیب‌های استرس اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. بیشتر دانشمندان هم عقیده هستند که کاروتنوئید‌ها، اصلی‌ترین عامل در سلامتی چشم می‌باشند و می‌توانند خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش بدهند.

مراقبت از قلب

مشکلات قلبی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن می‌باشند که در طول سال جان هزاران نفر را می‌گیرند. به همین دلیل، تقویت سلامت قلب از اهمین بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از این گیاه می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. ترکیبی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منگنز باعث شده تا توت روباهی یکی از مواد غذایی درجه یک برای سلامت قلب محسوب شود. پتاسیم یک وازودیلاتور است به این معنی که می‌تواند با کاهش فشار استرس بر سیستم قلب و عروق به آرام کردن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. این موضوع باعث جلوگیری از آترواسکلروز و سکته مغزی می‌شود.

چرا باید از برنج وحشی استفاده کنیم؟
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص گیاهان دارویی درمان بیماری ها سلامت قلب

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *