Subscribe Now
Trending News

مقالات

دندانپزشکی

گذاشتن براکت در دهان چگونه است 

گذاشتن براکت در دهان چگونه است

نصب کامل سیستم براکت در دهان یک یا دو ساعت طول میکشد. مدت زمان دقیق آن بستگی به نوع براکتی که انتخاب کرده ‌اید دارد.

 آیا گذاشتن براکت در دهان درد دارد؟ 

این فرایند بدون درد انجام می‌شود اما ممکن است در هنگام بعضی مواقع در سیستم براکت کمی احساس فشار بر دندان ها داشته باشید.

پیش از چسباندن براکت به دندان‌ها اگر فاصله بین دندان‌های عقبی خیلی کم باشد و نتوان حلقه فلزی دور آنها انداخت از وسیله دیگری به نام فاصله ساز یا جدا کننده استفاده می شود تا بین دندانها کمی فاصله ایجاد شود.  جدا کننده یک حلقه ی کشی ساده است.  در مدتی که از جدا کننده استفاده می کنید ممکن است در دندان‌های عقبی تان کمی درد داشته باشید تا زمانی که به آن عادت کنید.

 تمیز کردن دندانها

پیش از این که ارتودنتیست کار نصب براکت را انجام بدهد باید دندانها را خوب تمیز کند تا نگین های براکت به خوبی به دندان‌ها بچسبد. پس از تمیز کاری، دندانها کاملاً خشک می‌شوند و در آخر به چسب آغشته شده و نگین براکت هم به چسب آغشته میشود تا به دندان چسبانده ‌شود.

چسباندن حلقه فلزی

حلقه فلزی که به آن بند ارتودنسی گفته می‌شود برای نگه داشتن سیستم براکت در  جای از استفاده می‌شود. پس از انتخاب حلقه ای با اندازه مناسب برای دندان، متخصص ارتودنسی کمی چسب به سطح داخلی حلقه آغشته کرده و آن را دور دندان می‌اندازد و سپس با تاباندن نور آبی مخصوصی آن را در جای خود محکم میکند.

فرنکتومی لبی را پیش از براکت ارتودنسی انجام دهیم یا پس از آن؟
بیشتر بخوانید

ممکن است جای دادن حلقه فلزی دور دندان نیازمند کمی فشار یا پیچاندن آن باشد.  اگر درد زیادی احساس می کنید موضوع را به دکتر بگویید.

 وصل کردن سیم ارتودنسی

بعد از این که نگینهای براکت به دندان‌ها چسبانده شدند یعنی هر دندان یک نگین براکت در سطح خود دارد نوبت به وصل کردن سیم ارتودنسی به نگینهای براکت می رسد. پس از این که سیم ارتودنسی در شیار نگین براکت قرار گرفت یک حلقه کشی کوچک که به آن لیگاچور می گوییم دور نگین براکت و سیم ارتودنسی قرار می گیرد تا سیم را در جای خود ثابت نگه دارد لیگاچور ممکن استاز جنس فلز انتخاب شود.

اگر از حلقه کشی به عنوان لیگاچور استفاده می شود می توانید رنگ آن را مطابق سلیقه خود انتخاب کنید.  پس از اتصال سیم ارتودنسی، ته آن چیده میشود تا با لثه و بخشهای دیگر دهان رخورد نکند.

براکت پشت دندانی

مراحل نصب و چسباندن براکت پشت دندانی مشابه براکت معمولی است اما برخلاف براکت معمولی باید به پشت دندانها چسبانده شود بنابراین ممکن است مرحله نصب آن بیشتر طول بکشد چون دسترسی دکتر به آن سخت تر است.

برای گذاشتن براکت در دهان ممکن است برخی از دندان ها نیاز به توجه ویژه داشته باشد. برای این که مطمئن شوید همه دندان های تان طبق برنامه حرکت می‌کند و به موقعیت ایده آل می رسند باید اتصال آنها با نگین براکت درست باشد بنابراین در صورتی که متوجه شدید شده نگین براکت شل شده یا در آمده است حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سیستم براکت را برای تان ترمیم کند.

جراحی اصلاحی فک
بیشتر بخوانید

هر چند هفته یکبار باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا پیشرفت حرکت دندان ها و وضعیت براکت بررسی شود .

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *