Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص گز روغن ، درمان ادما و آنتی باکتریال 

خواص گز روغن ، درمان ادما و آنتی باکتریال

گز روغن که در بعضی از مناطق ایران گز رخ نیز نامیده می شود، یکی از مهم ترین اعضای خانواده گز روغنیان می باشد. این گیاهان گلدار معمولا در بیشتر مناطق ایران یافت می شوند اما با این حال زیستگاه اصلی آنها آسیای شرقی محسوب می شود. گز روغن یکی از گیاهانی است که در فرهنگ ژاپن نقش پررنگی دارد. درختچه های کوچک و تزیینی این گیاه به اکثر نقاط دنیا صادر می شوند. خواص گز روغن در پزشکی نیز کاربرد دارد. طب سنتی چینی نسخه های درمانی زیادی را با استفاده از عصاره این گیاه تجویز کرده است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه ما را همراهی کنید.

خواص گز روغن

درمان ادما

ادما نوعی اختلال التهابی است که به دلیل آسیب های داخلی رخ می دهد. این اختلال معمولا به دلیل اضافه شدن بیش از حد مایعات در بافت‌ها اتفاق می‌ افتد. شما می توانید برای درمان ادما از خواص گز روغن استفاده کنید. تحقیقات انجام شده در سال 2012 در دانشگاه پزشکی ژاپن نشان می دهد که خواص ضد التهابی گز روغن ادما را درمان می کند. علاوه بر این، این مطالعات نشان می دهد اثر بخشی این گیاه از داروهای ضد التهابی شیمایی بیشتر بوده و بر خلاف آنها هیچگونه عوارض جانبی بجا نمی گذارند.

مراقبت از کبد

موارد زیادی مانند استفاده از لوازم آرایشی، خوراکی های فراوری شده و آلودگی هوا باعث ورود سموم به بدن می شوند. کبد، به عنوان یک اندام تصفیه کننده وظیفه دارد تا این آلودگی ها را شناسایی و دفع کند. خواص گز روغن می تواند تاثیر محافظتی بر روی کبد داشته باشد. دانشمندان دریافته اند که این گیاه می تواند آسیب های ناشی از مصرف دارو های ضد فشار خون بر روی کبد را کاهش بدهد. همچنین عصاره گز روغن سطوح گلوتاتیون در بدن را حفظ کرده و از پراکسیداسیون لیپید های کبدی ناشی از رادیولوژی جلوگیری می کند. این اثر محافظتی به حضور فیتوکمیکالها مانند کاتچین، اپیکاتچین، اسید فورولیک و ویتامین C در دملک همراه است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
لیست ویژگی‌های بی‌‎نظیر روغن گل یاس

درمان مشکلات معدوی

ایزوتیوسیانات موجود در گز روغن در درمان اختلالات شکمی مانند یبوست، گاستریت و کولیت اولسراتیو موثرند. مطالعات نشان داده است که عصاره های این گیاه می تواند به عنوان یک جایگزین گیاهی موثر برای مجموعه ای از آنتی اسیدهای مفید و آنتی هیستامین های موجود در نظر گرفته شود. همچنین آزمایشات سال 2011 نشان داده است که درمان با گز روغن منجر به کاهش زخم معده می شود و اثربخشی آن در درمان کولیت اولسراتیو با داروی تجاری پردنیزولون قابل مقایسه است. این عصاره حاوی خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی است و اثرات مهاری بر رشد پاتوژن های مختلف دارد.

گیاه کنجک و 6 مورد از خواص مفید آن بر سلامتی انسان
بیشتر بخوانید

خواص گز روغن

خواص گز روغن و سلامت پوست و مو

گز روغن برای پوست و مو مفید بوده و بر علیه عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس موثر است. اثرات شفابخش این گیاه مانع از ایجاد ضایعات پوستی و مهار تشکیل پلاک ناشی از ویروس آلوده می شود. ویژگی های آبرسانی و سم زدایی عصاره های این گیاه به خنثی کردن اثرات آلودگی های مضر، جلوگیری از چروک و کاهش سرعت پیری کمک می کند. همچنین محتوای پروتئین بالا drumstick در حفاظت از سلول های پوست از آسیب ناشی از فلزات سنگین مانند جیوه و کادمیوم نقش دارد. به همین دلیل، آن را در تولید لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند. اثرات مطلوب گز روغن برای مراقبت از مو از زمان های قدیم شناخته شده بوده است. این گیاه در حفاظت از مو از آسیب های زیست محیطی، از جمله اشعه ماوراء بنفش، بسیار مفید است. گز روغن به عنوان یک تهویه کننده ارزشمند برای پوست سر، ریشه ها را تقویت کرده و رشد مو را نیز افزایش می دهد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص نخل اره‌ای ، سلامت مو و جلوگیری از سرطان پروستات

ویژگی های آنتی باکتریال

این گیاه دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد میکروبی بوده، و در برابر رشد میکروب های ناشی از بیماری موثر است. تحقیقات علمی اثبات کرده است که عصاره های این گیاه طیف گسترده ای از فعالیت های محافظتی را در برابر میکروارگانیسم های مضر مواد غذایی مانند گونه های سالمونلا، Rhizopus، E.coli، Enterobacter aerogenes، Pseudomonas aeruginosa و Staphylococcus aureus اعمال می کنند. این فعالیت دفاعی، عصاره گز روغن را برای مقاصد بهداشتی و مراقابتی مناسب می کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده موضعی از کرم های حاوی این گیاه در درمان بیماری های پوستی قارچی و باکتریایی نقش دارد.

پیشگیری و درمان بیماری‌ها با روغن سداب
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

درمان ادما فواید گز روغن مراقبت از کبد

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *