Subscribe Now
Trending News

مقالات

سبک زندگی

تفاوت‌های بین مردان و زنان در محل کار 

تفاوت‌های بین مردان و زنان در محل کار

طبق بررسی‌های انجام شده در بین مردان و زنان در پنج شرکت آمریکایی مشخص شد که مردان در دنیای شغلی بیشتر به دلیل علایق شخصی مانند رشد و توسعه کار، اهداف حرفه ای و مالی به سختی کار می‌کنند و زنان به دلیل تمایل به افزایش ارتباطات، توسعه‌ی روابط کاری، ارتقاء کیفی و تمرکز بر ارائه خدمات به مشتریان به سختی تلاش می‌کنند. ویژگی‌های اساسی شخصیتی مانند این‌ها نه تنها نشان دهنده‌ی شیوه‌ی کار کردن است بلکه بر روی بعضی تفاوت‌های جنسیتی تاکید دارد.

تفاوت‌های مردان و زنان در کار

تفاوت‌های مردان و زنان که در زندگی روزانه می‌بینید در محل کار نیز دیده می‌شوند. برای مثال، مردان تمایل دارند که از سبک گزارش شفاهی که گزارش بیانی نامیده می‌شود برای حفظ استقلال و ارتقاء شخصیت و حفظ موقعیت‌شان استفاده کنند. در حالی که زنان از سبک تفاهمی (تفاهم بیانی) برای حفظ روابط و بهبود مکالمات شان استفاده می‌کنند.

تفاوت مردان و زنان در تصمیم‌گیری

هنگامی که در شرایط عادی از هر دو خواسته می‌شود که درباره‌ی موضوعی تصمیم‌گیری کنند، معمولاً مردان این کار را بدون مشورت انجام می‌دهند. مردان اغلب معتقدند که جست و جوی درونی غیر ضروری است و هنگامی که در موقعیت تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، به سرعت این کار را انجام می‌دهند. از طرف دیگر زنان برای تصمیم‌گیری با دیگران بحث می‌کنند و واکنش دیگران و درون خود را بررسی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که مهم است دیگران احساس کنند که در تصمیم‌گیری شرکت داشته اند تا از آن حمایت کنند.

تفاوت مردان و زنان در رسیدن به هدف

تفاوت دیگر گزارش شفاهی و تفاهم بیانی در زمینه‌ی اهداف آن هاست. مردان، وظیفه محور هستند و روی نتیجه‌ی نهایی تمرکز می‌کنند و معمولاً خیلی زود و به صورت مستقل برای رسیدن به هدف اقدام می‌کنند. زنان درباره‌ی کیفیت انجام کار بیشتر نگران هستند و همان طور که در رسیدن به هدف تلاش می‌کنند، با دیگران نیز ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها را هم در انجام کار دخالت می‌دهند. وقتی که پیشرفت اهداف مستلزم رقابت باشد عموما مردان پیروز می‌شوند زیرا از رقابت لذت می‌برند، در مقابل، زنان در شرایطی که نیاز به همکاری و تعاون باشد، موفق‌ترند.

19 راه مبارزه با بی اختیاری ادرار
بیشتر بخوانید

تفاوت مردان و زنان در مقابل دیگران

تفاوت دیگر گزارش شفاهی و تفاهم بیانی در شیوه‌ی واکنش نسبت به دیگران است. به دلیل این که زنان بیشتر ارتباط مدار هستند، اغلب تمایل به داشتن حساسیت و ظرافت‌های اجتماعی دارند و نسبت به احساسات دیگران توجه عمیقی نشان می‌دهند. در حالی که مردان بیشتر به صورت صریح و مستقیم موضوع را بیان می‌کنند، یعنی از روش گزارش بی‌پرده استفاده می‌کنند. مردان هنگام دستور دادن نیز صریح عمل می‌کنند اما زنان در دستور دادن هم سازش را حفظ می‌کنند و معمولا این گونه دستور خود را بیان می‌کنند: «اگر ایرادی ندارد» یا «اگر با آن موافق هستید».

بدیهی است که این موارد تنها بخشی از تفاوت‌های جنسیتی است، و این تفاوت‌ها به طور کامل در تمام مردان و زنان دیده نمی‌شود.

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *