Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

بررسی خواص درمانی بابا آدم در طب سنتی 

بررسی خواص درمانی بابا آدم در طب سنتی

بابا آدم که با نام های فیلگوش ( به دلیل پهن بودن برگ ها ) ، باردان و آراقیطوس نیز شناخته می شود ، از خانواده گل های ستاره ای است که به ارتفاع دو متر نیز می رسد . این گیاه جزو گیاهان دوساله می باشد . بابا آدم یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که بشر از آن استفاده می کرده است ، از اولین استفاده های آن می توان به درست کردن لباس و پانسمان کردن زخم ها اشاره کرد که در قدیمی ترین دوران نیز استفاده می شده است . خواص درمانی بابا آدم از چشم پزشکان طب سنتی دور نبوده است و همواره از آن در نسخه های خود استفاده می کردند . در این قسمت از مجله پزشکی آسان طب به معرفی خواص درمانی بابا آدم در طب سنتی می پردازیم .

خواص درمانی بابا آدم

خواص درمانی بابا آدم

استفاده به عنوان پانسمان

این گیاه به دلیل برگ های کلفت و بزرگی که داشته است ، همواره به عنوان یک پانسمان از آن استفاده می شده است . نه تنها بر روی این برگ ها مواد دارویی را قرار می دادند و آن را بر روی زخم قرار می داده اند ، بلکه خود برگ های این گیاه به تنهایی نیز خاصیت ضد التهابی دارند که می تواند در درمان کبودی ها و زخم ها بسیار مفید باشد . حتی اسم این گیاه نیز از این افسانه گرفته شده است که حضرت آدم زمانی که به زمین میاید برای پوشش خود از این برگ ها استفاده می کند و به همین علت ما به این گیاه بابا آدم می گوییم .

هر آنچه باید از تاثیرات آیاهواسکا بر روی بدن بدانیم
بیشتر بخوانید

تاثیرات بر روی پوست

برگ های این گیاه شامل ماده ای به نام پلی‌استیلن هستند که دارای خواص ضد باکتری است و می تواند به راحنی باکتری ها را از بین ببرد و به پوست اندازی مجدد کمک می کند . از این خواص حتی انسان های اولیه نیز خبر داشته اند و برای درمان زخم های خود از برگ های این گیاه استفاده می کردند . یکی از ابتدایی ترین خواص درمانی بابا آدم خاصیت لایه برداری آن می باشد که با کمک آن می توان از شر جوش ها نیز خلاص شد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
انواع یبوست و درمان آن از دیدگاه طب سنتی

تقویت سیستم گوارشی

دکتر زرندی ، یکی از اطبای دوره قاجاریه از این گیاه برای درمان بیماری های گوراشی استفاده می کردند ، ایشان اعتقاد داشته اند که استفاده از این گیاه می تواند روند هضم را در بدن تسریع ببخشد و به علت داشتن فیبر ، می تواند حرکت مدفوع در روده ها را آسان کند که در نتیجه منجر به جلویگری از یبوست می شده است .

خواص درمانی بابا آدم

پیشگیری از دیابت

حکیم سامانی ، یکی از اطبای به نام دوره طاهریان ، از این دارو برای درمان مرض قند استفاده می کرده است . وی ترکیبات موجود در این گیاه را صبح ها به بیماران خود می خورانده تا دیگر میل به مصرف شیرینی در آنها از بین برود ، با این کار می توانسته تا جلوی پیشروی دیابت را بگیرید . در قرون اخیر تیز ثابت شده است که این گیاه می تواند قند خون پایین بیاید . یکی از مهم ترین خواص درمانی بابا آدم ، مبارزه با دیابت می باشد .

مکانیسم و کاربردهای بادکش درمانی را بهتر بشناسید
بیشتر بخوانید

مبارزه با کم خونی

حکیم بوعلی سینا در شرح حای یکی از بیماران خود این چنین می نویسند : پسری کامله مرد چندی است که نزد من می آید و از سردی دست ها و پا های خود می نالد . ناخن های ایشان همواره ریش ریش می باشد و اظهار می کند که زخم هایش دیر شفا پیدا می کنند . بعد از اینکه برای او بابا آدم تجویز کردم ، بیشتر مشکلاتش رفع گشته اند . در واقع ابوعلی سینا در بالا به علائم آنمی یا کمبود آهن اشاره می کرده است . این گیاه دارای مقادیر قابل توجه ای آهن می باشد و به همین دلیل برای مبارزه با کم خونی بسیار مناسب است .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
انجیر خشک و موارد استفاده از آن در طب سنتی

کمک به کلیه

این گیاه نه تنها می تواند به درمان یبوست کمک کند ، بلکه برای بیمارانی که نمی توانند ادرار کنند نیز بسیار مناسب است . جالب است بدانید که برای درمان رضاخان نیز که چند وقتی می شد که نمی توانست ادار کند از گیاه بابا آدم استفاده شده بود و بعد از اینکه بیماری وی شفا پیدا کرد ، دستور داد تا در تمام تهران از این گیاه بکارند تا مردم بتوانند به رایگان از آن استفاده کنند و بر مشکلات خود غلبه کنند .

خواص درمانی بابا آدم

شیوه های استفاده از بابا آدم

استفاده از گیاه بابا آدم به عنوان جوشانده : این گیاه را می توان به عنوان جوشانده استفاده کرد فقط کافی است که 50 گرم از این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و شب ها قبل از خوابیدن از آن استفاده کنید .

خواص سیر سیاه، جلوگیری از سرطان و افزایش میل جنسی
بیشتر بخوانید

استفاده به عنوان دم کرده : برای اینکه این گیاه را به عنوان دم کرده مصرف کنید ، 50 تا 100 گرم از آن را داخل یک ظرف دم کنید .

استفاده به عنوان کرم : همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم از این گیاه به عنوان ضماد برای درمان زخم ها استفاده می شده است . این گیاه را در یک ضرف بکوبید تا تبدیل به خمیر شود ، سپس از ان برای درمان کبودی ها ، حوش ها و زخم ها استفاده کنید .

منبع : asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

پیشگیری از دیابت خواص بابا آدم درمان یبوست

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *