Subscribe Now
Trending News

مقالات

سرطان

آیا در صورت ابتلا به سرطان می توانم خون اهدا کنم؟ 

آیا در صورت ابتلا به سرطان می توانم خون اهدا کنم؟

[ad_1]

بازماندگان سرطان اگر بیش از یک سال از درمان باقی مانده باشند، گاهی اوقات می توانند خون اهدا کنند. با این حال، موقعیت‌هایی مانند لوسمی‌ها و لنفوم‌ها و موارد دیگر وجود دارد که اهدای خون در هر زمان پس از درمان برای کسانی که خون دریافت می‌کنند بی‌خطر تلقی نمی‌شود.رااست

توجه به این نکته ضروری است که سازمان های اهدای خون فردی و همچنین کشورهای مختلف، شرایط متفاوتی دارند و برای دانستن اینکه آیا واجد شرایط هستید یا خیر، می توان کمی تحقیق کرد. افرادی که سرطان داشته اند چه زمانی می توانند خون اهدا کنند، چه زمانی نمی توانند و دلایل این امر چیست؟

دلایل محدودیت اهدای خون

قبل از بحث در مورد دستورالعمل‌های اهدای خون پس از سرطان، مهم است که دلایل مجاز یا توصیه نشدن اهدای خون را مورد بحث قرار دهیم.

برای اهدا کننده

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان می توانند اهمیت اهدای خون را به وضوح ببینند، اما این مورد همیشه گزینه سالمی نیست. در برخی موارد، شیمی‌درمانی می‌تواند به مغز استخوان آسیب برساند و منجر به کم‌خونی حتی مدت‌ها پس از درمان شود.

اهدای خون همچنین به قلب سالم نیاز دارد و حتی کم خونی خفیف ناشی از اهدای خون ممکن است به کسانی که آسیب قلبی مربوط به شیمی درمانی، درمان های هدفمند و/یا پرتودرمانی دارند آسیب برساند.

همچنین می تواند دلایل پزشکی دیگری به جز سرطان وجود داشته باشد که اهدای خون را برای شرایط خاص شما ناسالم کند.

حتی مدت ها پس از انجام درمان سرطان، خستگی سرطان واقعی است و بسیاری از بازماندگان سرطان خاطرنشان می کنند که تا چندین سال پس از اتمام درمان همچنان احساس خستگی می کنند.

بسیاری از مردم پس از مدت طولانی در حالت “دریافت”، حتی در حالی که هنوز با این اثرات دیرهنگام درمان کنار می آیند، می خواهند “باز پس بدهند”.

برخی از سازمان هایی که اهدای خون از بازماندگان سرطان را برای مدت طولانی محدود می کنند، دقیقاً این را در ذهن دارند. همانند احتمال بروز مشکلات قلبی، حتی کم خونی خفیف ناشی از اهدای خون نیز می‌تواند خستگی را تشدید کند و مانع از توانایی شما برای حرکت در «طبیعی» جدید پس از سرطان شود.

تومور چرب چیست: علائم، علائم و عوارض
بیشتر بخوانید

برای گیرنده

خطر انتقال سرطان از طریق انتقال خون در درجه اول یک خطر تئوری است. وجود نداشته است گزارش هایی مبنی بر ابتلای افراد به سرطان از طریق انتقال خون

اما این واقعیت که، در نادر در مواردی، سرطان از طریق پیوند اعضا منتقل شده است، و منجر به دستورالعمل‌هایی شده است که بزرگسالانی را که سرطان‌های مرتبط با خون داشته‌اند – مانند لوسمی‌ها و لنفوم‌ها – را از اهدای خون محدود می‌کند.رااست

شرایط لازم برای اهدای خون

اهدای خون

الزامات اولیه برای اهدای خون بیان می‌کند که در صورت رعایت دستورالعمل‌های زیر، اهدای خون کامل هر 56 روز برای فرد بلامانع است:

  • داشتن حداقل 17 سال سن (یا 16 سال با اجازه والدین)
  • داشتن سلامت عمومی و احساس خوب
  • حداقل 110 پوند وزن دارد

الزامات دیگر شامل محدودیت در برخی داروها، عدم وجود HIV/AIDS، و سطح طبیعی هموگلوبین در میان سایرین است. نمونه ای از الزامات ممکن است شرایط واجد شرایط بودن صلیب سرخ که همچنین به جزئیات معیارهای واجد شرایط بودن بر اساس موضوع می‌پردازد.رارا

وقتی اهدای خون مشکلی ندارد

توجه به واجد شرایط بودن برای اهدای خون ضروری است می تواند متفاوت باشد بسته به مرکز سرطان یا سازمان اهدای خون. برای افرادی که سرطان داشته اند، مرکز اهدا ممکن است نامه ای از انکولوژیست شما درخواست کند که نشان دهد اهدای خون برای شما بی خطر است.

به طور کلی، بازماندگان سرطان می توانند در ایالات متحده خون اهدا کنند اگر:

  • شما معیارهای اساسی بالا را دارید،
  • شما یک تومور جامد داشتید و حداقل 12 ماه از اتمام درمان سرطان گذشته است و در حال حاضر عاری از سرطان هستید (هیچ شواهدی از بیماری یا NED ندارید).رابا این حال، برخی از مراکز به پنج سال و برخی دیگر 10 سال پس از اتمام درمان موفقیت آمیز سرطان نیاز دارند.
  • شما از سرطان خون یا لنفوم دوران کودکی نجات یافته اید و حداقل 10 سال از زمانی که عاری از سرطان در نظر گرفته شده اید می گذرد.
  • اگر سرطان خیلی زودهنگامی داشتید که در آن عمل جراحی شفابخش است (به عنوان مثال، کارسینوم مجرای درجا یا DCIS). با این سرطان های بسیار اولیه، بازماندگان می توانند به محض بهبودی پس از جراحی، خون اهدا کنند.رارا
  • افرادی که ضایعات پیش سرطانی دارند معمولاً به محض انجام هر گونه درمان برای برداشتن سلول ها می توانند خون اهدا کنند.
آزمایش ژنتیک برای سرطان چیست؟
بیشتر بخوانید

زمانی که اهدای خون مجاز نیست

افراد مبتلا به سرطان که واجد شرایط اهدای خون در ایالات متحده نیستند عبارتند از:

  • کسانی که در درمان سرطان فعال هستند
  • کسانی که سرطانی دارند که در حال پیشرفت است
  • کسانی که سرطانی دارند که پس از بهبودی عود کرده است
  • کسانی که در بزرگسالی سرطان های مرتبط با خون داشته اند، مانند لوسمی، لنفوم ها از جمله بیماری هوچکین، مولتیپل میلوما، یا پلی سیتمی روبرا ​​ورا.
  • کسانی که سرطان هایی مانند سارکوم کاپوزی یا مایکوز فونگوئید داشته اند. سابقه سارکوم کاپوزی، به ویژه، اهدای خون را در آینده ممنوع می کند.
  • کسانی که تحت درمان با برخی داروهای شیمی درمانی خاص یا درمان های خاص سرطان مانند پیوند عضو یا طحال برداشته اند.

کسانی که سرطان های مرتبط با خون (مانند لوسمی و لنفوم در بزرگسالی) داشته اند ممکن است هرگز اهدای خون

خارج از ایالات متحده

نه تنها الزامات واجد شرایط بودن در بین سازمان های مختلف در ایالات متحده متفاوت است، بلکه بین کشورها نیز متفاوت است. چند مثال در ادامه می آید.

  • استرالیا: طبق گفته خدمات خون صلیب سرخ استرالیا، بازماندگان تومورهای جامد (اما نه سرطان های مرتبط با خون) ممکن است پنج سال پس از اتمام درمان سرطان خون اهدا کنند و بدون سرطان باقی بمانند.
  • کانادا: برای بحث در مورد معیارها با خدمات خون کانادا تماس بگیرید.
  • انگلستان: دستورالعمل های خدمات انتقال خون بریتانیا بیان می کند که بازماندگان سرطان ممکن است خون اهدا نکنند. استثناها شامل افراد مبتلا به سرطان پوست سلول بازال است که به طور کامل برداشته شده و بهبود یافته است و افراد دارای سلول های پیش سرطانی مانند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم که تحت درمان قرار گرفته اند و هیچ سلول غیرطبیعی باقی نمانده است.

آیا می دانید که آیا کمک مالی شما تفاوتی ایجاد می کند؟

به دلایل حفظ حریم خصوصی، اهداکنندگان نمی توانند در مورد بیمارانی که از اهدای آنها سود می برند بشنوند. گفته می شود، صلیب سرخ بیان می کند که هر کمک مالی جان سه نفر را نجات می دهد. و در سوئد، شورای شهرستان هنگام استفاده از خون شما به شما پیامک خواهد فرستاد.

آیا دئودورانت (ضد تعریق) باعث سرطان می شود؟
بیشتر بخوانید

گزینه های دیگر برای جبران

blank

با دریافت مزایای مراقبت های پزشکی، بسیاری از بیماران سرطانی و بازماندگان مایلند به نحوی آن را جبران کنند. اگر این سوال را به عنوان یک نجات یافته از سرطان پرسیده اید، کسانی که امروز با سرطان زندگی می کنند سپاسگزار هستند.

برای آن دسته از بازماندگان سرطان که قادر به اهدای خون نیستند، راه های بسیار دیگری برای کمک به افراد مبتلا به سرطان وجود دارد.

شاید بخواهید مادام‌العمر در مراسمی شرکت کنید، میزبان یک جمع‌آوری کمک مالی برای یک دوست مبتلا به سرطان باشید، یا به‌عنوان مدافع یکی از سازمان‌های سرطانی که از نوع خاص سرطان شما حمایت می‌کنند، مشارکت کنید.

بسیاری از این سازمان ها به دنبال بازماندگانی هستند که از طریق خدمات مشابه با افرادی که به تازگی بیماری مشابهی دارند صحبت کنند.

بسیاری از گروه‌های حمایت از سرطان و جوامع سرطانی وجود دارند که می‌توانید تجربیات خود و هر آنچه را که آموخته‌اید برای کمک به دیگرانی که با چالش‌های مشابهی روبرو هستند، بیاورید.

اگر هنوز از نیاز به خون ناراحت هستید، از دوستان یا همکاران خود بخواهید که در صورت عدم امکان اهدای خون را در نظر بگیرید. بسیاری از دوستان بازماندگان سرطان از داشتن راهی برای کمک کردن احساس ممتاز می کنند و این می تواند یکی از راه هایی باشد که نه تنها به دوست خود بلکه به سایر نیازمندان کمک می کند.

سخن پایانی

اگر از یک تومور جامد (اما نه سرطان مرتبط با خون مانند لوسمی یا لنفوم) نجات یافته اید، ممکن است بتوانید برای کمک به دیگران خون اهدا کنید. از آنجایی که واجد شرایط بودن بر اساس سازمان و همچنین مکان متفاوت است، امکان دارد انجام این کار کمی نیاز داشته باشد.

حتی اگر پاسخ منفی است، به خاطر داشته باشید که راه‌های تقریباً نامحدودی وجود دارد که می‌توانید در جامعه خود «بازپس دهید». تا زمانی که برای همه سرطان ها درمانی نداشته باشیم، افرادی هستند که باید چهره کسانی را ببینند که جان سالم به در برده اند تا جایی که می پرسند آیا می توانند خون اهدا کنند.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *