Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

گیاه Eleuthero و معرفی مزایای آن برای سلامتی انسان 

گیاه Eleuthero و معرفی مزایای آن برای سلامتی انسان

Eleuthero نوعی گیاه بوده که به طور سنتی به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و همچنین یک محرک عمومی استفاده می‌شود. گیاه Eleuthero اغلب به عنوان جینسنگ سیبری شناخته شده و بیشتر در ژاپن، شمال چین، جنوب شرقی روسیه، کره جنوبی و کره شمالی یافت می‌شود.

گیاه Eleuthero و بررسی آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی آسان طب؛ ما در این مقاله قصد داریم تا موضوعات زیر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

گیاه Eleuthero

Eleuthero چیست؟

مزایای گیاه Eleuthero برای سلامتی فرد چیست؟

چگونه از گیاه Eleuthero استفاده کنیم؟

عوارض و خطرات احتمالی این گیاه چه می‌تواند باشد؟

معرفی گیاه Eleuthero

طبق بررسی‌های صورت گرفته موجود، این گیاه از 2000 سال قبل به عنوان یک داروی گیاهی در چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. Eleuthero به عنوان یک ترکیب سازگار، بیشتر در داروهای سنتی به کار گرفته شده و ترکیبات آن کمک فراوانی به کاهش استرس در فرد خواهد کرد. گیاه Eleuthero همچنین به عنوان یک محرک ایفای نقش کرده و عملکرد سیستم عصبی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

مزایای شگفت‌انگیز گیاه Eleuthero

این گیاه به صورت داروهای سنتی و گیاهی در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود، اما هنوز هم همه خواص این گیاه به طور کامل کشف نشده است.

افزایش انرژی و کاهش خستگی

Eleuthero به عنوان یک محرک، سطح انرژی فرد را افزایش داده و شامل ترکیباتی است که بر خستگی غلبه کرده و از عوارض جانبی جلوگیری خواهد کرد.

بهبود عملکرد شناختی

گیاه Eleuthero با افزایش گردش خون، میزان سرعت جریان خون به مغز را بهبود بخشیده و توابع ذهنی مانند حافظه و تمرکز را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

مدیریت سرطان

این گیاه خواص ضد سرطانی و ضد توموری داشته و بر طبق تحقیقات انجام شده، در درمان سرطان ریه بسیار موثر خواهد بود، اما باز هم برای اطمینان از این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بهبود عملکرد فردی به هنگام ورزش

گیاه Eleuthero به عنوان یک محرک، توانایی عضلات را در مواقع انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش افزایش می‌دهد. مطالعات حاکی از آن است که مصرف 800 میلی‌گرم از این گیاه هر روز و به مدت 8 هفته، سبب افزایش 23 درصدی استقامت بدن مردان، اشباع شدن اکسیژن به میزان 12 درصد و افزایش ضربان قلب در حدود 3 درصد خواهد شد.

لیست فواید بی نظیر گیاه عشقه
بیشتر بخوانید

پیشگیری و بهبود انواع زخم‌ها در بدن

این گیاه می‌­تواند با افزایش سیستم ایمنی بدن فرد، روند بهبود زخم را به میزان زیادی بهبود ببخشد، همچنین ترکیبات موجود در Eleuthero سبب جلوگیری از ایجاد زخم، خصوصا زخم‌های دیابتی می‌شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص سرو کوهی ، جلوگیری از سپسیس و افزایش ادرار

افزایش فشار خون

گیاه Eleuthero به عنوان یک محرک موجب افزایش گردش خون و ضربان قلب شده و همچنین در طول زمان می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، در نتیجه این گیاه برای افراد مبتلا به فشار خون پایین مفید بوده و بدیهی است که افراد دارای فشار خون بالا نباید از آن استفاده نمایند.

کاهش پوکی استخوان

این گیاه برای افزایش قدرت عضله و استخوان فرد بسیار مفید و موثر می‌باشد. طی مطالعات انجام شده در سال 2013، مشخص شد موش‌هایی که به مدت 8 هفته، هر روز 100 میلی‌گرم از گیاه Eleuthero مصرف می‌کردند، تراکم استخوان ران آن‌ها به میزان 16.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیریت یائسگی

عصاره‌های گیاهان eleuthero و eleutherosides به عنوان گیرنده‌های استروژن شناخته می‌شوند. بنابراین Eleuthero می‌تواند اثرات خروج استروژن در زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند را کاهش دهد. به همین علت، زنان مبتلا به سرطان مبتنی بر استروژن، باید قبل از مصرف Eleuthero با یک پزشک متخصص مشورت نمایند.

کاهش یا محدود سازی عفونت دستگاه تنفسی

گیاه Eleuthero به عنوان یک محرک می‌تواند از طول مدت و شدت عفونت‌های ریه نظیر آنفولانزا بکاهد.

بهبود عملکرد لنفاوی

Eleutherosides می‌تواند عملکرد لنفاوی را بهبود ببخشد، بدین معنا که آن‌ها می‌توانند سبب کاهش تورم شوند. پودر گیاه Eleuthero در سال 2016 به صورت آزمایشی بر روی 50 نفر از داوطلبان به منظور کاهش تورم انجام شد و نتیجه به دست آمده نشان داد که افراد پس از گذشت بازه 2 تا 4 ساعته، متوجه کاهش یافتن میزان تورم شدند.

آشنایی با اخلاط چهارگانه در طب سنتی
بیشتر بخوانید

پیشگیری و بهبود آسیب‌های عصبی

مطالعات متعدد حاکی از آن است که این گیاه می‌تواند به جلوگیری و بهبود آسیب‌های عصبی فرد کمک شایانی نماید. Eleuthero به عنوان یک داروی پیشگیری‌کننده و یا مدیریتی به منظور بیماری‌های پیشرفته عصبی مانند آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه آن شد که این گیاه سبب بهبود بازسازی عصب‌ها خواهد شد.

کاهش یا تثبیت سطح قند خون

گیاه Eleuthero

همراهان آسان طب؛ گیاه Eleuthero همچنین سبب کاهش مقاومت به انسولین شده و به منظور مدیریت دیابت نوع 2 در نظر گرفته شده است. مطالعات انجام شده در سال 2013 بیانگر این است که 480 میلی‌گرم از گیاه Eleuthero به صورت روزانه و ناشتا به طور قابل توجهی منجر به کاهش قند خون شده و مصرف همین مقدار از آن پس از صرف غذا، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید خواهد بود.

توجه به هنگام خرید گیاه Eleuthero

عصاره این گیاه متشکل از پوست، ساقه، برگ و ریشه می‌باشد. Eleuthero به شکل کپسول، قرص، مایع و پودر در دسترس بوده و در معرض فروش قرار گرفته است. از برگ‌های خشک این گیاه می‌توان برای تهیه یک دمنوش گیاهی استفاده کرد و میوه آن نیز می‌تواند به صورت خام مصرف شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
بررسی خواص بی‌نظیر گل تاج الملوک

اگرچه این گیاه اغلب به صورت کلی به فروش خواهد رسید، اما می‌توان از ترکیبات آن در مولتی ویتامین‌ها، با هدف افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و ارتقاء سلامت بهره برد.

در نظر داشته باشید که تولید، بازاریابی و یا فروش این گیاه نیز همانند بسیاری از مکمل‌های گیاهی، توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم نمی‌شود. بنابراین قبل از خرید و یا استفاده از آن‌ها، مواد تشکیل دهنده این محصول را از روی برچسب آن بررسی نمایید.

گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟
بیشتر بخوانید

چگونگی مصرف گیاه Eleuthero

هیجگونه استاندارد توصیه شده‌ای برای مصرف این گیاه وجود نداشته و استفاده از آن، بسته به فرمول، فرم و نوع آن متفاوت می‌باشد.

توجه داشته باشید که مصرف آن برای کودکان توصیه نشده و دوز معمول و سایر نکات توصیه شده برای افراد بالای 18سال نیز به شرح زیر می‌باشد:

روزانه بین 300 تا 1200 میلی‌گرم از این گیاه استفاده کنید.

برای جلوگیری از قطع چرخه خواب، مصرف آن را به صبح موکول کنید.

بین وعده‌های غذایی از آن استفاده کنید.

قبل از مصرف مکمل‌های گیاهی حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض و خطرات احتمالی

محصولات گیاهی می‌توانند با داروهای خاص واکنش نشان داده و موجب واکنش منفی یا کاهش اثر دارو شوند.

اثرات جانبی بالقوه استفاده از گیاه Eleuthero:

افزایش خطر خونریزی ناگهانی

افزایش یا کاهش فشار خون

افزایش یا کاهش سطح قند خون

تغییر هورمون، به ویژه کورتیزول

کهیر، درماتیت و یا خارش پوست

مشکلات دستگاه گوارش، از جمله اسهال و حالت تهوع

اسپاسم عضلانی

درد عصبی

اندام‌های سرد

عصبی بودن یا پرخاشگری

سر درد

بی‌خوابی

گیجی و سردرگمی

داروها، شرایط بهداشتی و مواد مصرفی که خطر عوارض جانبی به هنگام مصرف گیاه Eleuthero را افزایش می‌دهند و یا نیاز به نظارت پزشکی دارند.

این موارد عبارتند از:

اختلالات خونریزی

داروهایی که خونریزی را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند هپارین، وارفارین (Coumadin) و داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ناپروکسن و ایبوپروفن

داروهای کبدی

داروهای ناتوانی قلب مانند دیگوکسین

مهارکننده‌های ACE

داروهای تنظیم‌کننده هورمون

داروهای ضد آلرژی

شرایط روحی یا روانی

داروهای ضد افسردگی

رادیوتراپی

آرام بخش

داروهای ضد تشنج

استروئیدها

بارداری

گیاه Eleuthero

دیابت و استفاده از انسولین

آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی

وازودیلاتورها

ginkgo biloba

saw palmetto

سیر

Source: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

Eleuthero فواید Eleuthero برای سلامتی انسان مزایای Eleuthero

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *