Subscribe Now
Trending News

مقالات

چشم و بینایی

جدیدترین روش لیزیک چشم ها ( PRK) 

جدیدترین روش لیزیک چشم ها ( PRK)

شیوه جدید لیزیک چشم ها( فوتوریفرکتیو کراتکتومی) یاPRK

 blank

 

 فوتوریفرکتیو کراتکتومی (پی آر کی) چیست؟

فوتوریفرکتیو کراتکتومی یا PRK نوعی جراحی لیزری است که برای اصلاح عیوب انکساری در افراد نزدیک بین، دوربین و آستیگمات استفاده می شود. در این عمل برای شکل دهی قرنیه و اصلاح عیب انکساری، مشابه لیزیک از لیزر اگزایمر استفاده می شود؛ اما بر خلاف لیزیک نیاری به استفاده از  دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه ای از قزنیه نیست؛ بلکه برای اصلاح بینایی سطح قرنیه (پس از تراشدن سلولهای سطحی یا اپیتلیوم) مستقیما لیزر می شود. PRK  در افرادی که قرنیه نازک و یا اختلالات قرنیه ای خاص دیگری دارند، مناسب تر است.
 همچنینPRK از آنجاییکه در این عمل فلپ (لایه) برداشته نمی شود، عوارض در مربوط به فلپ وجود ندارد. در PRK با برداشتن بافت از مرکز قرنیه،  شیب انحنای آن کمتر شده و نزدیک بینی اصلاح می شود. برای اصلاح دوربینی، با برداشت بافت از قسمت های محیطی قرنیه، شیب انحنای مرکزی آن بیشتر شده و دور بینی اصلاح می شود. برای اصلاح آستیگماتیسم، قرنیه طوری تراش داده می شود که به شکل کروی درآید

 

blank

 تکنیک عمل لیزر PRK

 قسمت اعظم مراحل عمل لیزر PRK شبیه عمل LASIK است؛ اما تفاوت عمده در این است که در لیزیک پس از برداشتن لایه ای از قرنیه (فلپ)، با لیزر مقداری بافت از قسمت میانی ضخامت قرنیه تراشیده می شود ولی در لیزر PRK ، انرژی لیزر بر سطح قرنیه اعمال می شود.

 blankblank
 تفاوت عمل لیزیک و فوتوریفرکتیو کراتکتومی یا PRK

 

قبل از عمل، معاینه کامل پزشکی و چشمی انجام می شود. انکسار سنجی دقیقی برای تعیین نمره چشم انجام می شود. برای اندازه گیری دقیقتر از قطره های چشمی نیز استفاده می شود.  نقشه اپتیکی خاصی بنام “توپوگرافی” یا “ارب اسکن” نیز جهت ارزیابی وضعیت اپتیکی قرنیه باید تهیه شود. ضخامت قرنیه نیز با روشی بنام “پاکی متری” اندازه گیری می شود.

 blankblank

 در هنگام عمل جراحی، با ماده ضد عفونی کننده (بتادین)  پلکها و دور چشم ها ضد عفونی می شوند. تکنسین اتاق عمل چند بار در چشمتان قطره های بی حسی و آنتی بیوتیک می ریزد طوری که در حین عمل احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت. سپس روی تخت عمل دراز می کشید و میکروسکوپ عمل روبروی صورتتان قرار می گیرد . 
آیا فوتوریفرکتیو کراتکتومی یا PRK با بیهوشی عمومی انجام می شود یا بی حسی موضعی؟
لیزیک تحت تاثیر قطره بیحسی موضعی که سطح چشم (ملتحمه و قرنیه) را بیحس می کند انجام میگیرد.

 

 blank

مزایای عمل PRK

  برای نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم کم تا متوسط مناسب تر است.
 طول زمان عمل نسبت به لیزیک کوتاه تر  است.
 عوارض مربوط به ایجاد فلاپ، نظیر:  بروز التهاب های عمقی قرنیه (DLK) ، چین و چروک فلپ، جدا شدن کامل فلپ، برش ناقص فلپ و … وجود ندارد. 
 به میکروکراتوم و تکنولوژی مربوطه نیاز ندارد.

توصیه ها و اقدامات قبل از عمل:

 چند روز قبل و بعد از عمل از مواد آرایشی در اطراف چشمها استفاده نشود
در صورت داشتن لنز تماسی نباید قبل از جراحی استفاده شود (لنز نرم یک هفته و لنز سخت سه هفته)
در صورت استفاده از هر دارویی یا بارداری و شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید
 از به کاربردن عطر و ادکلن در هنگام عمل خودداری کنید زیرا روی دستگاه اثر میگذارد
افزایش همکاری شما حین عمل موجب افزایش شانس موفقیت عمل میشود
در صورت نیاز میتوانید یک قرص mg5 دیازپام را حدود نیم ساعت قبل از شروع جراحی استفاده کنید تا از اضطراب شما کاسته شود

توصیه های حین عمل:

این عمل تحت بی حسی موضعی با قطره انجام میشود.
از پلک زدن و حرکت دادن سر خودداری کنید.
به نور قرمز چشمک زن نگاه کنید و چشم خود را تکان ندهید

 مراقبتهای بعد از عمل:

مدتی پس از عمل توسط پزشک معاینه خواهید شد و لنز پانسمان برداشته میشود. حتی ممکن است تا چند روز پس از عمل سوزش، اشک ریزش، درد و دید تار داشته باشید که این طبیعی است و به مرور دید شما باز خواهد گشت. استراحت بسیار خوب است. تا یک ماه از مالش چشمها خودداری کنید. مواد آرایشی چشمها را به مدت دو هفته استفاده نکنید. تا روز پس از عمل به صورت خود آب نزنید و تا 4 هفته شنا نکنید. استفاده از عینک آفتابی در روزهای پس از عمل توصیه میشود تغییرات دید پس از عمل (تار شدن و واضح شدن) طبیعی است و به تدریج از بین میرود

                                       

انتشار:

منبع: چشم پزشکی صدرا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *